Jak wynika z danych Polskiej Izby Ubezpieczeń, po pierwszym półroczu 2016 roku, składka zebrana na rynku ubezpieczeń zdrowotnych wyniosła 263,5 mln zł. Stanowi to niemal 11-proc. wzrost w stosunku do roku ubiegłego. Największy przyrost widoczny jest w ubezpieczeniach indywidualnych, gdzie składka wzrosła aż o 16 proc.
Liczba osób posiadających polisy zwiększyła się rok do roku o 26 proc. i osiągnęła liczbę 1,67 mln. Najczęściej posiadanymi ubezpieczeniami są polisy grupowe, zazwyczaj kupowane przez pracodawców lub przez samych pracowników – niemal 1,4 mln. Jednak to w ubezpieczeniach indywidualnych widać największy, bo aż 44 proc.  wzrost liczby klientów.
– Dodatkowe ubezpieczenia zdrowotne są w Polsce najczęściej elementem świadczeń socjalnych. Mimo, że liczba ubezpieczonych wzrasta, to dodatkowe ubezpieczenia zdrowotne nadal nie są powszechne. Jeżeli chcemy, aby były dostępne dla przeciętnego Kowalskiego, muszą zostać wprowadzone odpowiednie regulacje i zmiany systemowe, pozwalające na ich rozwój – mówi Dorota M. Fal,  doradca zarządu PIU ds. ubezpieczeń zdrowotnych.

 

CAŁY RYNEKSkładka przypisana brutto [zł] NARASTAJĄCOLiczba ubezpieczonych [szt.] NARASTAJĄCO
ubezpieczenia indywidualneubezpieczenia grupoweubezpieczenia indywidualneubezpieczenia grupowe
2 Q 201532 114 925205 282 480218 0201 105 397
2 Q 201637 407 382226 145 586314 2101 359 505

Pan Janusz Popiel, prezes Stowarzyszenia Alter Ego, zamieścił na Facebooku wpis, interpretujący dane z raportu PIU, dotyczącego ubezpieczeń komunikacyjnych. Pragniemy odnieść się do tego wpisu, jako że w interpretacji polskich statystyk ubezpieczeniowych dość łatwo o wątpliwości. Pan Prezes zaznaczył w swoim wpisie, że „można mieć uzasadnione wątpliwości” co do twierdzeń związanych ze wzrostem wypłacanych odszkodowań. Chcielibyśmy w związku z tym odnieść się bezpośrednio do cytatów Pana Prezesa, którymi ilustruje swoją tezę.

Cytat 1.
„Łączna liczba zaszłych szkód w grupie 10 wynosiła 861 tys. w 2015 r. i zmalała względem poziomu z 2014 r. o 3,5%. Szkody nieosobowe zmalały przy tym tylko o 1,2%, a szkody osobowe aż o 26,1% w tym samym okresie.”

Oczywiście, liczba szkód zmalała, bo od lat mamy mniej wypadków, kolizji, zabitych i rannych. PIU, tłumacząc wzrost cen OC zawsze podkreśla, że wartość wypłaconych odszkodowań i świadczeń rośnie mimo spadku liczby wypadków i kolizji.

Cytat 2:
„W ostatnich 3 latach wartość średniej wypłaty odszkodowań i świadczeń w grupie 10 spadała systematycznie i wynosiła 4,78 tys. PLN w 2015 r. To mniej niż średnia z 5 lat, która wynosiła 4,9 tys. PLN.”

Tak, bo wzrost odszkodowań i świadczeń nie jest związany wyłącznie ze średnią wypłatą, tylko również z wzrostem liczby wypłat, czyli pojedynczych tytułów do zapłaty na rzecz osób poszkodowanych. Mamy to w raporcie na stronie 23:

liczbawyplat

Jeśli mamy duży wzrost liczby wypłat z jednej szkody (np. dużo osób poszkodowanych w wypadku lub osób otrzymujących zadośćuczynienia z jednego wypadku), to średnia wypłaty może spaść nawet przy znaczącym wzroście ogólnej kwoty wypłaconych odszkodowań i świadczeń.

Cytat 3:
„W perspektywie pięcioletniej średnioroczny spadek wartości odszkodowań i świadczeń wypłaconych brutto wynosił 1,7%, ale rok 2015 w relacji do rekordowego 2012 r., pokazuje poziom wartości niższy aż o 11,1%. Realna wartość średniego odszkodowania uwzględniająca inflację spadała o 2,3% średniorocznie, tj. o 8,7% w relacji do 2011 r.”

Tytułu sekcji, do której odnosi się Pan Prezes dotyczy odszkodowań i świadczeń w relacji do liczby wypłat w grupie 10. Jest to wyraźnie zaznaczone w raporcie. Tak więc znowu – wartość średniej wypłaty może spadać, gdy rośnie ich liczba. Natomiast łączne obciążenie rośnie, co jest pokazane na 26. stronie raportu:

sumawyplatpiu

Podsumowując:

Doskonale rozumiemy chęć zgłębiania kwestii OC, zwłaszcza że ostatnim okresie jest o tym bardzo głośno. PIU wielokrotnie podkreślało, że główną przyczyną obecnego wzrostu ceny ubezpieczenia, jest szersza ochrona poszkodowanego i rosnąca wartość wypłacanych świadczeń. Bardzo prosilibyśmy osoby, które mają jakiekolwiek wątpliwości interpretacyjne przy publikacjach PIU, o kontakt z biurem PIU. Zawsze postaramy się pomóc. Wszystkie osoby, które są zainteresowane publikacją, serdecznie zachęcamy do lektury.

W poniedziałek, 21 listopada br., J. Grzegorz Prądzyński, prezes zarządu PIU, wziął udział w debacie zorganizowanej w redakcji „Rzeczpospolitej”. Spotkanie poświęcone było działalności firm odszkodowawczych oraz pomocy osobom najbardziej poszkodowanym w wypadkach. W debacie uczestniczyli także: Paweł Sawicki z Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego, Aleksander Daszewski, radca prawny z Biura Rzecznika Finansowego, Jakub Nawracała, radca prawny oraz Bartłomiej Krupa, wiceprezes zarządu Votum.

Podczas spotkania prezes Prądzyński wskazał m.in. na fakt, że firmy odszkodowawcze jako uczestnicy rynku ubezpieczeniowego powinny podlegać stosownym przepisom. Wśród obszarów, które powinny im podlegać, prezes Prądzyński wskazał kwestie wynagrodzenia pośredników i sposób wypłacania świadczeń oraz etykę, w tym sposób pozyskiwania klientów.
Zapis debaty dostępny jest na stronach „Rzeczpospolitej”:

http://www.rp.pl/Ubezpieczenia/311239856-Rynek-odszkodowan-Wiecej-pieniedzy-dla-ofiar-wypadkow.html

Polska Izba Ubezpieczeń przygotowała dokument zatytułowany „Dobre praktyki PIU na polskim rynku ubezpieczeń w zakresie ubezpieczeń sprzętu”. Celem dobrych praktyk jest poprawa jakości informacji przekazywanych wszystkim klientom, którzy wraz zakupem urządzeń elektronicznych oraz sprzętów RTV/AGD, otrzymują ofertę dodatkowego ubezpieczenia.

Ubezpieczenia takie przewidują ochronę w razie awarii lub zniszczenia sprzętu. – Duże zainteresowanie tymi usługami oraz sygnały ze strony klientów sprawiają, że określenie zasad oferowania i informowania o charakterze tego typu polis jest konieczne. Naszą intencją jest, by każdy klient przy zakupie sprzętu, miał świadomość ochrony ubezpieczeniowej i wartości tej ochrony. Nie mam wątpliwości, że dobry serwis, oferowany przez ubezpieczyciela przy zakupie sprzętu elektronicznego, jest dla klienta dużą wartością – mówi Jan Grzegorz Prądzyński, prezes zarządu PIU.

Zgodnie z dobrymi praktykami, dystrybutorzy sprzętu mają obowiązek przedstawiać informacje o ubezpieczeniu w taki sposób, by charakter ochrony nie był utożsamiany z gwarancją udzielaną przez producenta sprzętu. Informacje przekazywane klientowi w materiałach promocyjnych, telefonicznie oraz podczas zakupu, muszą jednoznacznie wskazywać formę prawna usługi, nazwę ubezpieczyciela i oznaczenie iż ochrona nie jest tożsama z gwarancją lub rękojmią za wady fabryczne w rozumieniu kodeksu cywilnego. Istotną informacją dla klientów jest to, że dobre praktyki maja zostać przyjęte nie tylko przez ubezpieczycieli, ale też dystrybutorów, czyli sieci handlowe. – Opracowany przez nas dokument przewiduje prowadzenie szkoleń dla pracowników sieci handlowych, dzięki czemu udzielana na temat ubezpieczenia informacja będzie rzetelna i kompletna – mówi Jan Grzegorz Prądzyński.

14 listopada br. dokument został przekazany zakładom ubezpieczeń. Branża planuje wdrożenie dobrych praktyk z końcem pierwszego kwartału 2017 r. Dokument poddany został konsultacjom z UOKiK, KNF i Rzecznikiem Finansowym. Rzecznik w korespondencji z Polską Izbą Ubezpieczeń wyraził poparcie dla inicjatywy, podkreślając że stanowi ona znaczący krok w kierunku poprawy standardów obsługi klientów korzystających z tego rodzaju ubezpieczeń.

Tekst dobrych praktyk w zakresie ubezpieczeń sprzętu
Opinia Rzecznika Finansowego w sprawie dobrych praktyk

W okresie styczeń-wrzesień 2016 r., polscy ubezpieczyciele wypłacili 27 mld zł odszkodowań i świadczeń na rzecz osób poszkodowanych i pozostałych klientów. To o 4,4 proc. więcej niż rok wcześniej.

Najważniejsze dane finansowe po trzech kwartałach 2016 r.

Rynek komunikacyjny:

– Ubezpieczenia OC pozostają nierentowne, natomiast na rynku widać wyraźny wzrost składki. Ma on ekonomiczne uzasadnienie, co w swoich wypowiedziach podkreślali ostatnio m.in. przedstawiciele UOKiK. Warto podkreślić, że wzrost wysokości składek obliguje ubezpieczycieli do zawiązywania wyższych rezerw finansowych, co w znacznym stopniu niweluje wpływ wzrostu składki na bieżący wynik. Oczywiście wzrost składki powinien mieć wpływ na poprawę wyniku w dłuższym okresie, natomiast w krótkim czasie widoczne są przede wszystkim działania na rzecz bezpieczeństwa klientów, co potwierdzają wyższe rezerwy – mówi Jan Grzegorz Prądzyński, prezes zarządu PIU.

Rynek majątkowy (Dział II bez ubezpieczeń komunikacyjnych)

– Kluczowymi zdarzeniami w 2016 r. na rynku majątkowym były duże szkody związane z uprawami rolnymi. Wzrost wypłat w grupie tzw. pozostałych szkód rzeczowych to rok do roku aż 77 proc., a ich kwota przekroczyła 1,2 mld zł. Ponad połowę tych środków ubezpieczyciele wypłacili rolnikom, dzięki czemu możliwe było zrekompensowanie strat w uprawach, wywołanych głównie przez niekorzystne warunki atmosferyczne – wyjaśnia Andrzej Maciążek, wiceprezes zarządu PIU.

Rynek życiowy

– Na rynku życiowym widzimy kontynuację trendu, związaną ze spadkiem składki z ubezpieczeń o charakterze inwestycyjnym. Obowiązujące od początku tego roku nowe regulacje prawne miały wpływ na spadek sprzedaży tego typu ubezpieczeń, natomiast jednocześnie doprowadziły do bardziej świadomego wyboru usługi przez klienta – mówi J. Grzegorz Prądzyński.

Wyniki finansowe ubezpieczycieli

Zysk netto ubezpieczycieli życiowych po trzech kwartałach 2016 r. wyniósł 1,7 mld zł i był o 26,3 proc. niższy niż rok wcześniej. Ubezpieczyciele majątkowi zakończyli III kw. 2016 r. z zyskiem 1,2 mld zł (spadek o 37 proc.). Wynik techniczny ubezpieczeń na życie wyniósł 2,1 mld zł i był wyższy niż rok wcześniej o 2,4 proc. Wynik techniczny ubezpieczycieli majątkowych wyniósł 196 mln zł i był o 52 proc. niższy niż po III kw. 2015 r. Należny od polskich ubezpieczycieli podatek dochodowy po III kw. 2016 r. wyniósł około 586 mln zł, a podatek od aktywów – 450 mln zł.

Tabela z wynikami

Zapraszamy do zapoznania się z kolejnym raportem na temat rynku bancassurance w Polsce.

Raport

Zapraszamy do lektury raportu „Rynek ubezpieczeń komunikacyjnych w Polsce, przegląd danych z lat 2013-2015”.

Zapraszamy do zapoznania się z kolejnym raportem na temat rynku bancassurance w Polsce.

Raport

Zapraszamy do zapoznania się z kolejnym raportem na temat rynku bancassurance w Polsce.

Raport

PIU prowadzi od wielu lat cykliczne badania nad zjawiskiem przestępczości ubezpieczeniowej. Powtarzalność badań koordynowanych przez Komisję ds. Przeciwdziałania Przestępczości Ubezpieczeniowej oraz Podkomisję ds. Przeciwdziałania Przestępczości w Ubezpieczeniach na Życie przebiegająca według sprawdzonej metodyki gwarantuje ich rzetelność, a także pozwala na wykorzystanie wniosków z prowadzonych badań do oceny rozwiązań systemowych mających na celu przeciwdziałanie zagrożeniu przestępczością ubezpieczeniową.

PIU raport o przestępczości ubezpieczeniowej za 2015 r.

Najważniejsze liczby: