W 2018 r. ubezpieczyciele wypłacili klientom i poszkodowanym prawie 42 mld zł. Wartość aktywów zakładów ubezpieczeń przekraczała 192 mld zł. W Polsce o naszą ochronę dba na co dzień kilkanaście tysięcy agentów ubezpieczeniowych i ponad 200 tys. osób wykonujących czynności agencyjne.

Więcej danych na temat ubezpieczeń w Polsce można znaleźć w corocznej publikacji PIU pt. „Ubezpieczenia w liczbach”. Zapraszamy do lektury!

Zapraszamy na VII Kongres Polskiej Izby Ubezpieczeń pt. „Europa – innowacje, inspiracje, regulacje”, który odbędzie się 8-9 maja 2019 r. w hotelu Sheraton w Sopocie. Rejestracji online można dokonać na http://kongres-piu.pl//

2,6 mln Polaków korzystało na koniec 2018 r. z prywatnego ubezpieczenia zdrowotnego – wynika z danych Polskiej Izby Ubezpieczeń. To aż o 23 proc. więcej niż rok wcześniej. Liczba ta po raz pierwszy w historii przekroczyła 2,5 mln, a zainteresowanie wciąż rośnie. Na prywatne ubezpieczenia zdrowotne wydaliśmy w 2018 r. 821,1 mln zł. W poprzednim roku było to 678,9 mln zł.

– Z naszych badań wynika, że Polacy decydują się na prywatną opiekę medyczną przede wszystkim ze względu na szybszy dostęp do lekarzy. Nic w tym dziwnego, ponieważ czas oczekiwania na gwarantowane świadczenia zdrowotne od ponad dwóch lat systematycznie rośnie. Na przełomie 2018 i 2019 r. wynosił on aż 3,8 miesiąca – komentuje Dorota M. Fal, doradca zarządu Polskiej Izby Ubezpieczeń. – Po prywatnych placówkach medycznych spodziewamy się skutecznej i szybkiej pomocy medycznej. To dla wielu osób istotna wartość, zwłaszcza w obliczu ostatnich doniesień medialnych o sytuacji w publicznej opiece zdrowotnej. Prywatne ubezpieczenie gwarantuje pomoc, gdy pojawią się kłopoty ze zdrowiem. Co ważne jest to znacznie rozwiązanie tańsze, niż płacenie z własnej kieszeni za każdorazowe wizyty u lekarzy czy drogie badania – dodaje Dorota M. Fal.

Współpraca z pracodawcami kluczem do lepszej opieki medycznej

Wysokie zainteresowanie Polaków prywatną opieką medyczną potwierdziło także badanie „Współfinansowanie służby zdrowia”, przeprowadzone na zlecenie PIU we wrześniu ub.r. Niemal 60 proc. respondentów wskazało, że chce otrzymywać pakiety medyczne od swoich pracodawców i jest gotowe uczestniczyć w ich finansowaniu. W przypadku 64 proc. ankietowanych, którzy mają już prywatną opiekę zdrowotną, jej koszt przynajmniej częściowo pokrywa firma. Inaczej jest w przypadku małych firm, w których pracownicy nie mogą liczyć na współfinansowanie opieki zdrowotnej w ramach ubezpieczenia dodatkowego przez pracodawców. Jak wynika z „Raportu z badania małych przedsiębiorców o obciążenia związane z ZUS-em” przygotowanego przez Centrum Badań Marketingowych INDICATOR. 68 proc. właścicieli małych firm nie oferuje swoim pracownikom dodatkowego ubezpieczenia zdrowotnego. Dla 34 proc. ankietowanych jest to za wysoki koszt, biorąc pod uwagę duże obciążenia finansowe z tytułu obowiązkowych składek ZUS oraz podatków.

Więcej na temat opieki medycznej można przeczytać w raporcie PIU pt. „Finansowanie opieki zdrowotnej pracowników”.

W 2018 r. suma ubezpieczonych obrotów polskich firm przekroczyła po raz pierwszy w historii 0,5 bln zł i była o 10 proc. wyższa niż rok wcześniej. Łączna kwota ubezpieczonych należności to blisko 157 mld zł, czyli o 9 proc. więcej niż w 2017 r.

Według danych Polskiej Izby Ubezpieczeń, znacznie zwiększyło się zaangażowanie polskich ubezpieczycieli we wsparcie eksportu. Dynamika w przypadku ochrony kredytów eksportowych wyniosła aż 112 proc. W zeszłym roku polskie przedsiębiorstwa znacznie zwiększyły eksport, w związku z tym pojawił się popyt na te ubezpieczenia. Spadła z kolei wartość ubezpieczanych należności krajowych – ze 105 mld zł do 101,7 mld zł. Powodem spadku jest pogarszająca się sytuacja finansowa przedsiębiorstw, mimo wysokiego wzrostu PKB w ubiegłym roku. Wiele firm nie jest w stanie skompensować wyższymi cenami wzrostu kosztów działalności. W styczniu br., 98 przedsiębiorstw było niewypłacalnych, co stanowi wzrost rok do roku o 20 proc. W lutym tego roku ogłoszono 47 upadłości. – Rosną zatory płatnicze, co znajduje odzwierciedlenie w polityce zarządzania ryzykiem w zakładach ubezpieczeń – mówi Rafał Mańkowski, ekspert-analityk w PIU.

Choć w 2018 r. spadła wartość wypłacanych odszkodowań (o 8 proc.), to część zakładów ubezpieczeń zawiązało jednak wyższe rezerwy na przyszłe wypłaty. – Widać pogorszenie się kondycji finansowej przedsiębiorstw i może to skutkować wyższymi kwotami wypłacanych odszkodowań w 2019 r. – wyjaśnia Rafał Mańkowski.

Kredyt kupiecki jest ważniejszym źródłem krótkoterminowego finansowania działalności przedsiębiorstw niż krótkoterminowe kredyty bankowe. Widać to też w sektorze ubezpieczeniowym. Ekspozycja krajowa ubezpieczeń należności pod koniec grudnia ub.r. była wyższa niż łączna kwota krótkoterminowych kredytów udzielanych przez banki.

Wielkości (mln zł)20172018Dynamika rdr (proc.)
Ekspozycja krajowa (na 31 grudnia)105 168101 72997
Ekspozycja eksportowa (31 grudnia)49 25455 208112
Ekspozycja łączna (31 grudnia)154 422156 937109
Ubezpieczone obroty krajowe358 953399 512111
Ubezpieczone obroty eksportowe98 139105 389107
Ubezpieczone obroty łącznie457 092504 901110
Składki przypisane brutto550612111
Odszkodowania i świadczenia wypłacone brutto40737492

Ustalenie odszkodowania w razie naprawienia
uszkodzonego pojazdu przez poszkodowanego
– uwagi na tle postanowienia Sądu Najwyższego
z dnia 7 grudnia 2018 roku (III CZP 51/18)

Mateusz Kaźmierczak

DOI: https://doi.org/10.33995/wu2019.4.6

Abstract

Wsprawach przeciwko ubezpieczycielowi o roszczenia z tytułu szkody na mieniu poniesionej w wyniku
wypadku komunikacyjnego kwestią istotną w praktyce może okazać się naprawa uszkodzonego pojazdu przed zakończeniem postępowania sądowego. W niedawnym orzeczeniu Sąd Najwyższy uznał
za niebudzące wątpliwości, że taka okoliczność nie powinna mieć wpływu na ustalenie wysokości
odszkodowania. Jednakże można wskazać również wiele argumentów przeciwko tej tezie, także podnoszonych w doktrynie i orzecznictwie (w tym w orzeczeniach Sądu Najwyższego). Ze względu na te
przesłanki sygnalizowany problem nie powinien bynajmniej być uznany za „niebudzący wątpliwości”.
Warto więc zastanowić się nad racjami przemawiającymi za każdym ze stanowisk.

 

Słowa kluczowe

odszkodowanie, szkoda, szkoda częściowa, ubezpieczenie, utrata wartości.

 

Pełna treść artykułu:

PDF

Bibliografia

Bagińska E., Formy reparacji szkody na mieniu we współczesnym prawie odszkodowawczym –
konwergencje, przemilczenia i perspektywy, [w:] Odszkodowanie za ubytek wartości handlowej
pojazdu poddanego naprawie, Kowalewski E. [red.], TNOiK, Toruń 2012.
Bezgotówkowa likwidacja szkód trudniejsza przez zakaz cesji wierzytelności, „Dziennik Gazeta
Prawna”, https://biznes.gazetaprawna.pl/artykuly/1347240,zakaz-cesji-wierzytelnosci-utrudnilikwidacje-szkod.html [dostęp: 15.09.2019].
Kaliński M., Tak zwany ubytek wartości handlowej jako składnik odszkodowania ubezpieczeniowego, „Przegląd Sądowy” 2012, nr 10.
Kodeks cywilny. Komentarz [art. 361], Gniewek E., Machnikowski P. [red.], CH Beck, Warszawa 2017.
Krajewski M., Szkoda na mieniu wynikająca z wypadków komunikacyjnych, Instytut Wymiaru
Sprawiedliwości, Warszawa 2017.
Lewaszkiewicz-Petrykowska B., Zasada pełnego odszkodowania (mity i rzeczywistość), [w:] Rozprawy prawnicze: Księga pamiątkowa profesora Maksymiliana Pazdana, Ogiegło L., Popiołek
W., Szpunar M. [red.], Wydawnictwo Zakamycze, Kraków 2005.
Olędzka A., Obniżenie wartości handlowej pojazdu po naprawie a odszkodowanie z tytułu ubezpieczenia komunikacyjnego OC, „Wiadomości Ubezpieczeniowe” 2012, nr 1.
System prawa prywatnego. Tom 6, Olejniczak A. [red.], CH Beck, Warszawa 2018.
Wąsiewicz A., Odszkodowanie w razie szkody w pojeździe mechanicznym, „Prawo Asekuracyjne”
1996, nr 3.

Raising compulsory automobile insurance
minimum amounts: a case study from the United
States

Christopher J. Robinette, Dani Wachtel

DOI: https://doi.org/10.33995/wu2019.4.5

Abstract

This article discusses a decision both European Union Member States and states in the United States
must make: whether to raise their compulsory automobile insurance minimum amounts. The authors
review a case study from the United States, the Commonwealth of Pennsylvania, and conclude a proposed
increase in the compulsory minimum amounts should pass the legislator. The purpose of compulsory
automobile insurance is to compensate victims of automobile accidents. Due to inflation, the minimum amounts in Pennsylvania no longer compensate adequately. Moreover, the data do not support
the contention that an increase in the minimum amounts will cause large increases in premiums and
uninsured rates. The authors conclude that compulsory minimum amounts should be periodically reviewed, as they are in the European Union, and that arguments about large increases in premiums and
uninsured rates should be subjected to a careful review based on data.

 

Słowa kluczowe

compulsory automobile insurance, compulsory third-party liability motor insurance, minimum amounts of coverage

 

Pełna treść artykułu:

PDF

Bibliografia

Barringer P.J. et al., Administrative Compensation of Medical Injuries: A Hardy Perennial Blooms
Again, “Journal of Health Politics, Policy and Law”, 33(4) 2008
Cooper S.B., Pa. minimum driving insurance coverage is dangerously low, THE PATRIOT NEWS, Dec.
10, 2010, https://www.pennlive.com/editorials/2010/12/pa_minimum_driving_insurnace_c.html
Keeton R.E. and O’Connell J., Basic Protection for the Traffic Victim: A Blueprint for Reforming Automobile Insurance, Boston, Little, Brown 1965
Robinette C.J., Why Civil Recourse Theory Is Incomplete, “Tennessee Law Review”, 78 (2) 2011
Rowland Ch., Why the flight to the hospital is more costly than ever, Wash. Post, July 1, 2019, https://
www.washingtonpost.com/business/economy/why-the-flight-to-the-hospital-is-more-costlythan-ever/2019/07/01/9dd66736-99dc-11e9-916d-9c61607d8190_story.html
Schwartz G.T., Auto No-Fault and First-Party Insurance: Advantages and Problems, “Southern California Law Review”, 73(3) 2000
Thomas J.E. and Robinette C.J., New Appleman on Insurance Law §61.02 [1], LexisNexis 2011

Subrogation of the Guarantee Fund and liability
of the persons failing to take out mandatory
insurance: an endorsement of the prevailing
opinion of Portuguese courts

Maria Inês de Oliveira Martins

DOI: https://doi.org/10.33995/wu2019.4.4

Abstract

The paper discusses the problem of subrogation of the Guarantee Fund, especially in a case when
a person who failed to take out the third-party liability motor insurance was not liable for the accident.
The author presents current trends in Portuguese case-law on this matter and examines whether
the Guarantee Fund should be entitled to claim the redress.

 

Słowa kluczowe

subrogation, Guarantee Fund, third-party liability motor insurance

 

Pełna treść artykułu:

PDF

Bibliografia

Alarcão, R. de, Ribeiro, J. de Sousa, Monteiro, J. F. Sinde, Sá, Almeno de, Proença, J. C. Brandão, Direito das obrigações, s. ed., Coimbra, 1983
Caemmerer, E. v., Das Verschuldensprinzip in rechtsvergleichender Sicht, „RabelsZ”, 1, 1978
Canaris, C.-W., Schutzgesetze – Verkehrspflichten – Schutzpflichten, [in:] FS Larenz zum 80. Geburtstag, C. H. Beck, München, 1983
Costa, M. J. de Almeida, Direito das obrigações, Almedina, Coimbra, 2009
Frada, M. Carneiro da, Direito civil, Responsabilidade civil, O método do caso, Almedina, Coimbra, 2010
Hager, J. G., Die Verletzung eines Schutzgesetzes, § 823 Abs 2, [in:] Staudingers Kommentar BGB,
§§ 823 E-I, 824, 825 (Unerlaubte Handlungen 1 – Teilband 2), Sellier – De Gruyter, Berlin, 2009,
retrieved at https://www.juris.de (last accessed at 19.11.2019)
Jescheck, H.-H., Das deutsche Wirtschaftsstrafrecht, „JZ”, n.º 15–16, 1959
Knetsch, J., Le droit de la responsabilité et les fonds d’indemnisation, Analyse en droits français
et allemand, L. G. D. J., Paris, 2013
Knöpfle, R., Zur Problematik der Beurteilung einer Norm als Schutzgesetz im Sinne des § 823 Abs.
2 BGB, „NJW”, 1967, n.º 16
Larenz, K., Canaris, C.-W., Lehrbuch des Schuldrechts, II, Besonderer Teil, 2, C. H. Beck’sche,
München, 1994
Matos, F. de Albuquerque, Os proprietários e condutores de veículos à luz do binómio direcção efectiva e interesse próprio (Anotação), „Cadernos de Direito Privado”, 2014, n.º 47
Matos, F. de Albuquerque, O Fundo de Garantia Automóvel, Um organismo com uma vocação eminentemente social, [in:] Estudos dedicados ao Professor Doutor Luís Alberto de Carvalho Fernandes, I, Universidade Católica Editora, Lisboa, 2011
Monteiro, J. F. Sinde, Responsabilidade por conselhos, recomendações ou informações, Almedina,
Coimbra, 1989
Oliphant, K., Landmarks of no-fault in the common law, [in:] Shifts in compensation between private and public systems, Boom, W. H. v., Faure, M., [ed.], Springer, Wien/NewYork, 2007
Oliveira, A. da Costa, Seguro obrigatório de responsabilidade civil automóvel, Síntese das alterações
de 2007 (DL 291/2007, 21 Ago), Almedina, Coimbra, 2008
Pinto, P. Mota, Interesse contratual negativo e interesse contratual positivo, I, Coimbra Editora,
Coimbra, 2008
Silva, J. Calvão da, Acordão do Supremo Tribunal de Justiça de 13 de Fevereiro de 2003, Anotação,
„RLJ”, 2001, n.º 3922
Varela, J. de M. Antunes, Das obrigações em geral, I, Almedina, Coimbra, 2000
Wagner, G., BGB § 823 Schadensersatzpflicht, [in:] MüKo BGB, C. H. Beck, München, 2017, retrieved
at http://beck-online.beck.de (last accessed at 19.11.2019)

Car insurance in the age of self-driving – analysis
of the Automated and Electric Vehicles Act 2018

Michał Marynowski

DOI: https://doi.org/10.33995/wu2019.4.3

Abstract

With the inevitable rise of autonomous vehicles, it is vital for legislators to create legal frameworks for
situations previously non-existent. Automated and Electric Vehicles Act 2018 enacted in the UK is an attempt in adjusting currently existing third-party insurance framework to the needs of driverless vehicles.
The article is an attempt in analysis of “Part 1, Automated vehicles: liability of insurers etc” of the Act,
its relatively limited scope, and norms introduced to regulate the cases of accidents of vehicles driving
themselves without human intervention, and possible consequences of unauthorised software modifications in regards to insurers liability

 

Słowa kluczowe

car insurance, self-driving, autonomous vehicles, United Kingdom

 

Pełna treść artykułu:

PDF

Bibliografia

Gurney J, Sue My Car Not Me: Products Liability And Accidents Involving Autonomous Vehicles,
Journal ofTechnology Law & Policy, ISSN 1087-6995, Vol. 2013.
Channon, M. Automated and Electric Vehicles Act 2018: An Evaluation in light of Proactive Law
and Regulatory Disconnect, European Journal of Law and Technology (open access), vol 10,
issue 2, 2019.
Defining Safe Automated Driving. Insurer Guide for Highway Automation, Thatcham Research,
September, 2019
Autobus bez kierowcy już jeździ w Gdańsku. To pierwszy taki test w Polsce (Polish), https://businessinsider.com.pl/technologie/nowe-technologie/autonomiczny-autobus-w-gdansku/ghq6zvf
– (accessed on 21-09-2019)
Wikipedia Article on Automatic Parking, https://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_parking – (accessed on 26-09-2019)
Wikipedia Article on Cruise Control, https://en.wikipedia.org/wiki/Cruise_control – (accessed
on 26-09-2019)
California Department for Moror Vehicles, Driverless Testing of Autonomous Vehicles: https://www.
dmv.ca.gov/portal/dmv/detail/vr/autonomous/auto – (accesed on 21-11-2019)
Wired Magazine, Fully Self-Driving Cars Are Really Truly Coming to California: https://www.wired.
com/story/california-self-driving-car-laws/ – (accessed on 26-09-2019)
Sohjoa Baltic Project, http://www.sohjoabaltic.eu/ – (accessed on 21-09-2019)
Discover Software Version 10.0, (press release), https://www.tesla.com/support/software-version10-0#software (accessed on 11-10-2019)

Autonomously driving cars and the law
in Germany

Ulrich Magnus

DOI: https://doi.org/10.33995/wu2019.4.2

Abstract

The article informs about the regulation for partly or fully autonomously driving cars in Germany which
the legislator enacted in 2017. The new provisions and amendments are discussed in detail. However,
the existing liability system for road traffic accidents remains essentially unaltered. Also, the insurance
regulation remained untouched. In order to exploit the advantages of the new technology which is not
yet fully developed and will be available in future, further legislative steps are needed.

 

Słowa kluczowe

Autonomously driving cars, Reform Act in Germany, car holder’s and driver’s liability, driver’s
obligations, insurance questions

 

Pełna treść artykułu:

PDF

Bibliografia

Armbrüster Ch., Automatisiertes Fahren – Paradigmenwechsel im Straßenverkehrsrecht?, “Zeitschrift
für Rechtspolitik”, 2017, no. 3, pp. 83–86
Borges G., Rechtliche Rahmenbedingungen für autonome Systeme, “Neue Juristische Wochenschrift” 2018, no.14, pp. 977–982
Burmann M., in: M. Burmann/R. Heß/K. Hühnermann/J. Jahnke, Straßenverkehrsrecht (26th ed.
2020) § 7 StVG
Freise R., Rechtsfragen des automatisierten Fahrens, “Zeitschrift für Versicherungsrecht, Haftungs
– und Schadensrecht” 2019, no. 2, pp. 65–79
Gail U., Betrachtungen zur Beurteilung der Betriebsgefahr bei autonomen Fahrzeugen, „Straßenverkehrsrecht“ (SVR) 2019, no. 9, pp. 321–326
Grunwald A., Autonomes Fahren: Technikfolgen, Ethik und Risiken, “Straßenverkehrsrecht” 2019,
no.3 ,pp. 81–86
Grüneberg C., in: Berz U./ Burmann M. (eds.), Handbuch des Straßenverkehrsrechts (40th del. Oct.
2019) A. n. 41 et seq.
Hilgendorf E., Automatisiertes Fahren und Recht – ein Überblick, “Juristische Arbeitsblätter”, 2018,
no. 11, pp. 801–807
Jänich M., Schrader P.T., Reck V., Rechtsprobleme des autonomen Fahrens, “Neue Zeitschrift für
Verkehrsrecht” 2015, Vol. 28 (7), pp. 313–318
Lange U., Automatisiertes und autonomes Fahren – eine verkehrs-, wirtschafts – und rechtspolitische Einordnung, “Neue Zeitschrift für Verkehrsrecht” 2017, Vol. 30 (8), pp. 201, 345–352
Notthoff M., Haftung und Versicherung autonomer Kraftfahrzeuge – Herausforderungen und Besonderheiten, “Recht und Schaden” (r+s) 2019, no. 9, pp. 496–502
Wagner G., in: Münchener Kommentar zum Bürgerlichen Gesetzbuch (7th ed. 2016) § 823 BGB
Walter U., in: Beck-online.Großkommentar (BeckOGK) § 7 StVG, 2018 / beck online.

Product liability for autonomous vehicles

Bernhard A. Koch

DOI: https://doi.org/10.33995/wu2019.4.1

Abstract

Is product liability law of today as harmonised by EC Directive 85/374/EEC suitable for the specific risks
posed by autonomous vehicles? Are these risks (better) covered by other liability or compensation
mechanisms? A brief snapshot of key arguments highlights the necessity of looking at the bigger picture.

 

Słowa kluczowe

traffic accidents, product liability, motor insurance, autonomous vehicles

 

Pełna treść artykułu:

PDF

Bibliografia

Ernst W. (ed), The Development ofTraffic Liability, Cambridge University Press 2010
Günther A., Produkthaftung für Informationsgüter, Otto Schmidt Verlag 2001
Koch B.A., ‘Product Liability 2.0 – Mere Update or New Version?’ in Lohsse S., Schulze R. and Staudenmayr D. (eds), Liability for Artificial Intelligence and the Internet ofThings, Nomos/ Hart 2019
Koch B.A., ‘Produkthaftung für Daten’ in Schurr F. and Umlauft M. (eds), Festschrift für Bernhard
Eccher, Verlag Österreich 2017
Machnikowski P. (ed), European Product Liability, Intersentia 2016
Spindler G., ‘Haftung im IT-Bereich’ in Lorenz E. (ed), Karlsruher Forum 2010: Haftung und Versicherung im IT-Bereich, Verlag Versicherungswirtschaft 2011
Taeger J., Außervertragliche Haftung für fehlerhafte Computerprogramme, Mohr Siebeck 1995
Wagner G., ‘Produkthaftung für autonome Systeme’, Archiv für die civilistische Praxis, Vol. 217,
no. 6, 2017