28
05.21
Internetowy Tygodnik Ubezpieczeniowy – nowy poradnik – przepisy dla rowerzystów

Ze strony, blogów i wydarzeń PIU

Ubezpieczenia w liczbach 2020

W 2020 r. ubezpieczyciele wypłacili klientom i poszkodowanym niemal 40 mld zł. Na koniec roku łączna wartość aktywów zakładów ubezpieczeń wyniosła 204,7 mld zł. Więcej danych na temat ubezpieczeń w Polsce można znaleźć w corocznej publikacji PIU pt. „Ubezpieczenia w liczbach 2020”.

Przez pandemię wzrosną składki ubezpieczeń? Sprawdziliśmy to

Czasy pandemii koronawirusa diametralnie zmieniły działanie wielu branż, dla wielu sektorów czasy lockdownu były mocnym ciosem. Czy podobnie było z rynkiem ubezpieczeń? - zapraszamy do lektury artykułu na portalu wnp.pl.

Przepisy drogowe dla rowerzystów – sprawdź, czy znasz

Na blogu poradnikowym "Na wypadek gdy" porady dla rowerzystów: za co możesz dostać mandat, kiedy wolno jeździć po chodniku, jak się na nim zachować? Czy kaski są obowiązkowe i jakie ubezpieczenie się przyda? Oto przepisy drogowe dla rowerzystów, które powinieneś znać! Czy kaski są obowiązkowe i jakie ubezpieczenie się przyda?

PZU nagrodzone za najlepsze edukacyjne wydarzenie online

Konferencja Biura Prostego Języka PZU „Z oficjalnym stylem precz!” zwyciężyła w konkursie Meeting Planner Power Awards 2020 jako najlepsze edukacyjne wydarzenie online. Jurorzy docenili oryginalny sposób na promocję prostego i komunikatywnego języka w biznesie. Konferencji towarzyszyła debata na temat zleconego przez PZU sondażu na temat prostego języka, z którego wynika z niego, że 89 proc. Polaków oczekuje od firm prostych i zrozumiałych informacji. Wiedzą i doświadczeniami dzielili się językoznawcy z Pracowni Prostej Polszczyzny Uniwersytetu Wrocławskiego i Instytutu Języka Polskiego Uniwersytetu Warszawskiego, z którymi współpracuje Biuro Prostego Języka PZU, a także specjaliści w dziedzinie relacji z klientem.

Dorota Macieja, członkini zarządu PZU Życie, tłumaczy: „Dbając o prosty język, pracujemy na zaufanie klientów. Troszczymy się, żeby kierowane do nich informacje były zrozumiałe. Na to stawiamy, szkoląc naszych pracowników i temu służyła nagrodzona konferencja Biura Prostego Języka PZU. Zgromadziła rekordową liczbę ponad 1600 pracowników PZU. Cieszymy się, że zdobyła też uznanie tak wymagającej i krytycznej branży, jak branża eventowa”.

PZU jest największą firmą ubezpieczeniową w Polsce, jedną z największych instytucji finansowych w Europie Środkowo-Wschodniej.

NN uruchomiło chatbota wspierającego rekrutację do sieci sprzedaży

Nationale-Nederlanden informuje, że nawiązało współpracę ze startupem Emplocity, dostawcą usługi inteligentnego chatbota. Jego zadaniem jest wsparcie procesu rekrutacji. Będzie on pomagał pracownikom działu HR w znalezieniu i wyborze kandydatów do sieci sprzedaży. Emplobot to algorytm, który wykorzystując sztuczną inteligencję, rozmawia z osobami poszukującymi pracy za pośrednictwem Messengera. Chatbot w trakcie rozmowy zbiera informacje na temat m.in. posiadanych umiejętności czy wykształcenia kandydata, a następnie wyszukuje dla niego oferty pracy i wysyła zaproszenie do udziału w spotkaniu rekrutacyjnym. Nationale-Nederlanden uruchomiło chatbota rekrutacyjnego dla trzech stanowisk w obszarze sprzedaży. Osoby zainteresowane rozpoczęciem pracy będą miały możliwość otrzymania poprzez to narzędzie aktualnych ofert. Rozwiązanie będzie dostępne dla kandydatów na stronie ubezpieczyciela, w social mediach lub pod specjalnym linkiem w ogłoszeniach na portalu Pracuj.pl.

Monika Kosińska, partner ds. HR i Rozwoju w Nationale-Nederlanden, podkreśla: „Mamy nadzieję, że dzięki temu rozwiązaniu zwiększymy naszą efektywność przy jednoczesnej oszczędności czasu, którego dotychczas wymagały działania rekrutacyjne”.

Grupa NN zajmuje się w świadczeniem usług ubezpieczeniowych oraz zarządzaniem inwestycjami. Działa w ponad 18 krajach. Firma wywodzi się z Holandii i ma 170-letnią historię.

Ergo Hestia partnerem akcji „Profesjonalni kierowcy”

Ruszyła 6. edycja akcji „Profesjonalni kierowcy”, która ma na celu podnoszenie bezpieczeństwa na drogach. Program obejmuje cykl szkoleń teoretycznych i praktycznych dla profesjonalnych kierowców na temat bezpiecznego prowadzenia pojazdów ciężarowych. Organizatorem akcji jest Volvo Trucks. Partnerem programu została Ergo Hestia. Grzegorz Piskon, zastępca dyrektora Przedstawicielstwa Korporacyjnego Ergo Hestii w Gliwicach, tłumaczy, że działania prewencyjne są kluczowe dla zminimalizowania ryzyka i widać to w praktyce – kierowcy po szkoleniach jeżdżą znacznie bezpieczniej. Program jest skierowany do osób posiadających prawo jazdy kategorii C+E, którzy obecnie nie pracują w zawodzie. Potwierdzeniem przygotowania do zawodu jest certyfikat „Profesjonalnego kierowcy", przyznawany po zakończeniu akcji. Do tej pory zgłosiła się już rekordowa liczba chętnych, ale zapisy wciąż trwają.

Akcję „Profesjonalni kierowcy” wspierają także partnerzy: MJM Brokers, Volvo Financial Services (VFS), MAK Ubezpieczenia, Phillips, Wielton, Continental, PKO Leasing oraz Shell. Partnerzy, w oparciu o swoje wieloletnie doświadczenie, będą przekazywać wiedzę podczas szkoleń teoretycznych i praktycznych.

Grupa Ergo należy do Munich Re. Obecna na naszym rynku zarówno w sektorze ubezpieczeń majątkowych, jak i na życie.

Wiener oferuje assistance przed wyjazdem na wakacje

Wiener radzi, aby wyjeżdżając na wakacje, letni urlop albo choćby weekendowy wyjazd za miasto, pomyśleć o ubezpieczeniu assistance, które pozwoli „suchą stopą” wyjść z trudnej sytuacji i bez problemu dotrzeć w ulubione miejsce. Assistance oferowany jest w kilku wariantach – od tych bardziej podstawowych, aż po rozbudowany pakiet ochrony. W opcji podstawowej znajdziemy m.in. możliwość usprawnienia pojazdu na miejscu zdarzenia czy pomoc techniczną, holowanie do najbliższego warsztatu, a także samochód zastępczy. W wariantach bardziej rozbudowanych otrzymamy wszechstronną pomoc w trakcie podróży obejmującą np. holowanie na ternie Polski bez limitu kilometrów.

Marek Dmytryk, ekspert z Wienera, mówi: „Ubezpieczenie gwarantuje tobie i twoim bliskim komfort i bezpieczeństwo podróżowania. Przed podjęciem decyzji o wyborze assistance, zwróć uwagę na to, czy ochroną obejmuje ono szkody i sytuacje powstałe na terenie Polski, czy również Europy. Dzięki temu możesz dopasować wariant do swoich potrzeb”.

Wiener (d. Gothaer) w Polsce oferuje produkty ubezpieczeniowe zarówno dla klientów indywidualnych, jak i korporacyjnych. Wiener należy do austriackiej grupy Vienna Insurance Group.

Compensa przypomina o NNW przedsiębiorcy

Compensa przypomina, że ubezpieczenie NNW zabezpiecza przedsiębiorę (właściciela małej firmy, samozatrudnionego, przedstawiciela wolnych zawodów) w sytuacji trwałego uszczerbku na zdrowiu lub śmierci wskutek nieszczęśliwego wypadku, do którego doszło w Polsce lub za granicą podczas wykonywania pracy, a także „po godzinach”. Polisa może mieć formę indywidualną (chronić jedną osobę) lub grupową (np. pracodawca wraz z pracownikami). Przedsiębiorca ubezpiecza się w ramach dostępnych u ubezpieczyciela pakietów, różniących się między sobą zakresem ochrony.

Andrzej Paduszyński z Compensy tłumaczy: „Wybór zależy od potrzeb i obaw przedsiębiorcy w odniesieniu do wykonywanej przez niego pracy. W naszym ubezpieczeniu klient decyduje przede wszystkim, czy otrzyma odszkodowanie, jeśli dozna tzw. poważnego urazu, np. utraty palca, ręki czy wzroku, czy w razie trwałego uszczerbku na zdrowiu, np. złamania ręki lub nogi. W najwyższych wariantach polisa daje ubezpieczonej osobie dostęp do świadczeń sięgających nawet 200-500 tys. zł”.

Compensa jest częścią Vienna Insurance Group z siedzibą w Wiedniu. Vienna Insurance Group jest w Europie Środkowo-Wschodniej jedną z największych grup ubezpieczeniowych.

KUKE i Santander Bank wspierają Solaris

Solaris wygrał przetarg na dostawę autobusów dla Madrytu i Barcelony, korzystając ze wsparcia finansowego KUKE i Santander Banku. Wartość kontraktu w Madrycie wynosi 68,6 mln euro, a w Barcelonie 10,4 mln euro.

Kinga Zychowicz z Departamentu Ubezpieczeń i Współpracy Międzynarodowej KUKE podkreśla: „W KUKE wypracowaliśmy rozwiązanie zapewniające zabezpieczenia kontraktów eksportowych spółki, które wymagają często gwarancji wystawianych przez banki lokalne. Wtedy KUKE przejmuje ryzyko od tych instytucji. W przypadku umów na dostawy autobusów Solarisa do Madrytu i Barcelony zastosowaliśmy takie rozwiązanie wspólnie z Grupą Santander”. W 2020 r. KUKE wsparła swoimi gwarancjami 62 projekty eksportowe o wartości ponad 5 mld zł. Łączna suma udzielonych gwarancji w ostatnich latach dynamicznie rośnie. W 2019 r. wyniosła 395 mln zł, a rok później 460 mln zł.

Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych ubezpiecza transakcje handlowe polskich przedsiębiorców. Od 1991 r. oferuje usługi zapewniające bezpieczną wymianę handlową zarówno w kraju, jak i za granicą.

BIK łączy siły z Profi Insurance

Z dniem 17 maja 2021 roku BIK połączył siły z multiagencją Profi Insurance z Krakowa. Na początku bieżącego roku, budowana od dwóch lat przez BIK grupa współpracujących partnerów, została wzmocniona inwestycją w agencję online'ową Punkta. Wraz z przyjęciem strategii rozwoju dystrybucji detalicznej grupa podjęła szereg działań systemowo-produktowych mających na celu realne wsparcie partnerów zarówno technologicznie, jak i sprzedażowo. Wdrażana formuła sprzedaży omnikanałowej ma zwiększyć skalę, jakość i pozycję grupy. Profi Insurance jest wciąż ikoną klasycznej i jakościowej sieci agencyjnej, opartej od początku o autorytet i osobowość założycieli – Anny Szypulskiej i ś.p. Stanisława Nawary. Etos pracy pośrednika, zbudowane przez kilkanaście lat relacje i zaufanie rynku, stanowią o marce i są najlepszą wizytówką współpracujących agentów.

Anna Szypulska, członek zarządu Profi Insurance, i Michał Daniluk, członek zarządu BIK Serwis, są przekonani, że łącząc siły, wspólnie sprostają dynamicznie zmieniającym się wymaganiom rynku, gwarantując partnerom odpowiedni rozwój i stabilność portfeli.

BIK Brokers jest brokerem ubezpieczeniowym. Spółka działa od 2000 r. i specjalizuje się w ubezpieczeniach komunikacyjnych.

Profi Insurance jest agencją ubezpieczeniową działającą w województwach małopolskim, świętokrzyskim, podkarpackim i śląskim. Oferuje ubezpieczenia majątkowe, osobowe, życiowe, komunikacyjne.

Nowy, muzyczny spot reklamowy Link4

Premiera nowej, muzycznej reklamy Link4, z udziałem Darii Reczek, znanej z programu The Voice of Poland oraz Sylwii Przetak, laureatki wielu festiwali muzycznych, odbyła się na YouTube. Duet zastąpił w reklamach Link4 Kasię Moś. Nowy spot można też oglądać w telewizji. Joanna Talaśka, dyrektor komunikacji marketingowej Link4, podkreśla: „Nasza firma zawsze stawiała na młodych zdolnych ludzi. Tak było w przypadku Kasi Moś, która współpracę z Link4 rozpoczęła w 2014 r. po sukcesie w programie Must Be The Music. Po latach owocnej współpracy pomyśleliśmy, że czas dać szansę nowym wschodzącym gwiazdom”.

W najnowszej reklamie Link4 wokalistki wykonują cover przeboju Tiny Turner The Best. Patrycja Kotecka, członek zarządu Link4, podkreśla: „Covery światowych wykonawców z wpadającymi w ucho zabawnymi tekstami okazały się strzałem w dziesiątkę. Mamy wypracowany format, który teraz prezentujemy w nowej odsłonie. Reklamy Link4 zostały już kilkukrotnie nagrodzone prestiżowymi statuetkami Effie, przyznawanymi przez ekspertów z branży reklamowej za efektywność. Jestem pewna, że dziewczyny doskonale poradzą sobie z tak wysoko ustawioną poprzeczką”.

Link4 jest pionierem i liderem ubezpieczeń direct w Polsce. Współpracuje też z multiagencjami i brokerami, a także z bankami i sieciami handlowymi. Firma wchodzi w skład grupy PZU.

PZU wspiera Mazurskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe

Ratownicy Mazurskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego uruchomili zbiórkę pieniędzy, które pozwoliłyby im wyjść z problemów finansowych spowodowanych przez pandemię. Istotne wsparcie finansowe przekazało już PZU. Pieniądze pójdą na najpilniejsze wydatki, w tym na modernizację sprzętu ratowniczego. Nie będzie to jednorazowa pomoc – największy polski ubezpieczyciel chce wspierać MOPR przez kolejne lata. Robert Lubański, dyrektor ds. prewencji w PZU, podkreśla: „PZU od dawna wspiera ratowników WOPR i GOPR. Nie mogliśmy pozostać obojętni na sytuację, w jakiej znalazło się Mazurskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe. Od razu postanowiliśmy działać i zaoferowaliśmy pomoc finansową".

Zbigniew Kurowicki, prezes Mazurskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego, mówi: „Zakup sprzętu ratowniczego z Funduszu Prewencyjnego PZU w postaci pianek neoprenowych, suchych skafandrów, przenośnych radiotelefonów i GPS zwiększy bezpieczeństwo ratowników MOPR podczas prowadzenia całorocznych działań ratowniczych na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Pozwoli to na podniesienie poziomu bezpieczeństwa na mazurskich jeziorach. Dzięki temu turyści wypoczywający nad wodą i na wodzie będą mogli szybciej  i sprawniej otrzymać pomoc”.

PZU jest największą firmą ubezpieczeniową w Polsce, jedną z największych instytucji finansowych w Europie Środkowo-Wschodniej.

Nominacje:

  • Dawid Piasecki w zarządzie TUZ na kolejną kadencję

Dawid Piasecki został ponownie powołany na trzyletnią kadencję do zarządu TUZ Ubezpieczenia i Partner. W obydwu firmach odpowiada za pion sprzedaży, obsługi klienta i call center. Dawid Piasecki od lat bardzo blisko współpracuje z agentami. Współpracę z nimi rozwijał w kolejnych firmach, z pożytkiem dla ubezpieczycieli i agentów. W pierwszych tygodniach pandemii wymyślił i zainicjował zorganizowaną przez TUZ Ubezpieczenia akcję „Pełny Pakiet Pomocy dla Agenta”, której celem było wsparcie małych lub średnich pośredników w najtrudniejszym dla nich okresie.

Signal Iduna przejmuje spółki Ergo w Rumunii

20 maja br. Signal Iduna w Rumunii porozumiała się z grupą Ergo w sprawie przejęcia dwóch spółek ubezpieczeniowych – życiowej i majątkowej. Transakcja podlega zatwierdzeniu przez odpowiednie władze w Rumunii i ma zostać sfinalizowana do końca 2021 roku. Dzięki tej transakcji przypis składki ubezpieczyciela w Rumunii wzrośnie o 50%. Na tamtejszym rynku Signal Iduna oferuje prywatne ubezpieczenia zdrowotne, na życie i NNW. Dzięki przejęciu portfolio produktów zostanie poszerzone o ubezpieczenia majątkowe oraz ubezpieczenia kredytów.

Mark Osterloff, Head of International w grupie Signal Iduna, tłumaczy: „Te przejęcia są doskonałym uzupełnieniem naszej działalności w Rumunii. Z niecierpliwością czekamy na dalszy rozwój na tym rynku dzięki wzmocnionemu zespołowi. Ten ruch pokazuje nasze długoterminowe zaangażowanie w Europie Wschodniej."

W Polsce Signal Iduna działa zarówno w sektorze majątkowym, jak i życiowym. Specjalizuje się m.in. w ubezpieczeniach turystycznych i zdrowotnych.

Uniqa odnotowała dobre wyniki finansowe w I. kwartale

Uniqa w 1. kwartale 2021 roku odnotowała dobre wyniki finansowe. Ubezpieczyciel podkreśla wzrost zebranej składki o 13 proc. po akwizycji Axy w CEE, combined ratio na poziomie 90,9 proc., skonsolidowany zysk netto 89,4 mln euro, pokrycie wymagań Solvency II na poziomie 195 proc. oraz potwierdzenie pozytywnej prognozy dla całego 2021 roku.

Austriacki ubezpieczyciel w ramach programu „UNIQA 3.0 – Seeding the Future” wyznaczył sobie ambitne cele wzrostu na lata 2021 do 2025. Średni roczny wzrost składek w wysokości 3 proc., znaczna redukcja wskaźnika kosztów do 25 proc., wskaźnik zespolony stale poniżej 93 proc. do roku 2025 i zwrot z kapitału stale powyżej 9 proc. mają stanowić podstawę stopniowego wzrostu dywidendy na poziomie sprzed pandemii Covid-19. Podstawą jest też wyraźne ukierunkowanie na klienta oraz utrzymanie wysokich inwestycji w digitalizację, IT i dane. Pierwsze kamienie milowe zostały już wyznaczone dzięki udanej integracji spółek Axy w Europie Środkowo-Wschodniej obniżeniu wskaźnika kosztów, transformacji kultury korporacyjnej i skupieniu się na innowacjach w zakresie przełomowych modeli biznesowych.

W Polsce Uniqa zanotowała CR na poziomie 92,4 proc.

Uniqa to austriacka grupa ubezpieczeniowa działająca głównie na rynku europejskim. W Polsce grupa obecna jest w sektorze ubezpieczeń na życie i majątkowych.

VIG – dobre wyniki za I kwartał

Vienna Insurance Group podkreśla, że wykazuje silną odporność, co pokazują wyniki za I kwartał 2021 r. Elisabeth Stadler, CEO VIG-u, podkreśla, że grupa obserwuje powrót do poziomów sprzed kryzysu wywołanego pandemią. Wynik finansowy wyniósł 175,8 mln euro, co oznacza wzrost o 29 proc. Grupa zebrała 3,11 mld euro składek. Segmenty ubezpieczeń komunikacyjnych, pozostałych ubezpieczeń majątkowych i wypadkowych oraz ubezpieczeń zdrowotnych poprawiły bardzo dobre wyniki osiągnięte w I kwartale poprzedniego roku. Największe bezwzględne wzrosty składek odnotowano w Rumunii, Czechach i Polsce. Polskie spółki VIG-u zebrały 325 mln euro przypisu, 3,8 proc. więcej niż przed rokiem. Zysk grupy przed opodatkowaniem wyniósł 128 mln euro i wzrósł o 5 proc. w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego.

VIG podkreśla, że jest na dobrej drodze do osiągnięcia docelowego przedziału zysku pomiędzy 450 mln euro a 500 mln euro na koniec 2021 r. W polskich spółkach VIG-u zysk przed opodatkowaniem wzrósł o 15 proc. do 15,7 mln euro. Wynik netto całej grupy poprawił się o około 15 proc. do 99 mln euro. Combined ratio pozostało na stabilnym poziomie 95,2 proc., w Polsce 93,7 proc.

Vienna Insurance Group jest austriackim koncernem ubezpieczeniowym w Europie Środkowej i Wschodniej. W Polsce działa poprzez 5 spółek: Compensa życiowa i majątkowa, InterRisk, Vienna Life i Wiener.

Generali: wynik zgodny z założeniami i silna pozycja kapitałowa

Grupa Generali po I kwartale 2021 r. podkreśla doskonałą rentowność biznesu, wzrost wyniku operacyjnego o 11 proc. do 1,6 mld euro, wyniku netto ze 113 mln euro do 802 mln euro oraz stabilną pozycję kapitałową ze współczynnikiem wypłacalności na poziomie 234 proc. Składka przypisana brutto wyniosła 19,7 mld euro, co oznacza wzrost o 4,2 proc. Wskaźnik combined ratio poprawił się o 1,4 p.p. i wyniósł 88 proc. Marża z nowego biznesu osiągnęła poziom 4,44 proc.

Cristiano Borean, CFO Generali, komentuje: „Grupa zamknęła pierwszy kwartał 2021 r. z doskonałym wynikiem zgodnym z założeniami, potwierdzając skuteczność strategii 'Generali 2021'. Grupa pozostaje jedną z najsolidniejszych w sektorze ubezpieczeniowym, z doskonałą pozycją kapitałową. Proces ponownego równoważenia struktury działalności w segmencie ubezpieczeń na życie jest w toku i umożliwił nam utrzymanie doskonałej rentowności w warunkach obecnych niskich stóp procentowych. Generali nadal odnotowuje najlepszy i najbardziej stabilny wśród konkurentów wskaźnik combined ratio i osiąga imponujące wyniki w segmencie zarządzania aktywami i innych segmentach. Znaczący wzrost wyniku operacyjnego i zysku netto świadczą o tym, że Grupa kontynuuje efektywną działalność w sytuacji makroekonomicznej, w której nadal panuje niepewność związana z pandemią".

Grupa Generali jest jednym z wiodących ubezpieczycieli w Europie Środkowo-Wschodniej. W Polsce działa za pośrednictwem czterech spółek.

Ubezpieczenia w liczbach

1,8 mld zł

Tyle wyniosła składka przypisana z produktów ochronnych w kanale bancassurance w Dziale II po IV kwartale 2020 r.

Cytat tygodnia

Skok technologiczny w zakresie zdalnego prowadzenia działalności, jaki musieliśmy wszyscy wykonać, wpływa na naszą rzeczywistość biznesową, a tempo zmian spowodowało, że proces, który w normalnej rzeczywistości trwałby lata, trzeba było wdrożyć w kilka tygodni.

Łukasz Zoń, prezes Stowarzyszenia Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych

Słowniczek

Odszkodowanie

W ubezpieczeniach majątkowych świadczenie ubezpieczyciela za szkodę powstałą wskutek przewidzianego w umowie ubezpieczenia wypadku.