Polska Izba Ubezpieczeń rozpoczyna kampanię edukacyjną pod hasłem #niezaklinaj. Jej celem jest uświadomienie Polakom rosnących zagrożeń i konsekwencji zmian klimatycznych. PIU podkreśla, że aby chronić się przed skutkami zjawisk atmosferycznych, konieczna jest odpowiednia prewencja i dobre ubezpieczenie.
POBIERZ MATERIAŁY EDUKACYJNE W FORMACIE PDF
POBIERZ MATERIAŁY EDUKACYJNE W FORMACIE JPG
– Raport PIU i Deloitte pt. „Klimat ryzyka” wyraźnie wskazuje na rosnące zagrożenie skutkami zmian klimatycznych. Akcja edukacyjna jest konieczna, jeśli chcemy być lepiej przygotowani na konsekwencje zjawisk pogodowych. Chcemy zaangażować w nią władze samorządowe, agentów ubezpieczeniowych oraz media – mówi Marcin Tarczyński, menedżer ds. komunikacji i analiz w PIU.
Na ile jesteśmy świadomi?
Pierwszym elementem kampanii #niezaklinaj jest badanie świadomości zagrożeń pogodowych oraz świadomości ubezpieczeniowej. Respondenci to 2000 mieszkańców województw najbardziej narażonych na występowanie wichur, burz oraz powodzi – m.in. małopolskiego i podkarpackiego. Celem badania jest sprawdzenie, na ile Polacy są świadomi ryzyka pogodowego, z jakich źródeł czerpią informacje o zagrożeniach, jakie działania prewencyjne podejmują oraz co zrobiliby po szkodzie. Ankieta obejmuje też badanie podejścia do ubezpieczeń, zwłaszcza domów i mieszkań.
#niezaklinaj – działaj
Raport „Klimat ryzyka” wskazuje, że jedynie 60% domówi i mieszkań w Polsce jest ubezpieczonych od powodzi. – Częstotliwość i intensywność występowania zagrożeń pogodowych i katastrof naturalnych w Polsce się zwiększy, co oznacza coraz wyższe koszty zarówno dla budżetu państwa, jak i osób poszkodowanych. Najlepszym przykładem są tegoroczne nawalne deszcze, wichury oraz powodzie. Należy zmienić myślenie, że „mnie to nie dotknie” i przestać zaklinać pogodę. Możemy zrobić naprawdę dużo, aby przygotować się na skutki zmian klimatycznych – podkreśla Marcin Tarczyński.
Pomoce naukowe
W ramach kampanii #niezaklinaj Polska Izba Ubezpieczeń zaprezentuje filmy edukacyjne oraz materiały graficzne, które pokażą, jak najlepiej przygotować się na wichury, burze, gradobicia oraz powodzie, co robić w przypadku szkody oraz jak zgłosić ją ubezpieczycielowi. Doradzi też, jakie przeglądy powinny być regularnie wykonywane w domu jednorodzinnym, aby zadbać o jego bezpieczeństwo i dobry stan techniczny. PIU przekaże materiały urzędom gmin oraz agentom ubezpieczeniowym w całej Polsce. – Chcemy zachęcić władze samorządowe do aktywnego włączenia się w edukację Polaków. Skutki gwałtownych zjawisk pogodowych można często w prosty sposób znacząco ograniczyć – przeparkować samochód, posprzątać rzeczy z podwórka czy tarasu. Chcielibyśmy namówić samorządowców, by wywiesili nasze materiały informacyjne na gminnych tablicach ogłoszeń – przygotujemy je w formatach łatwych do druku. Kampania obejmuje też działania public relations oraz promocję na naszych kanałach własnych – blogu nawypadekgdy.pl, blogu eksperckim PIU, a także w mediach społecznościowych – mówi Agnieszka Durska, ekspert ds. komunikacji PIU. Część materiałów edukacyjnych powstanie przy współpracy ze znanymi influencerami – Janiną Daily, Jarosławem Turałą oraz Aleksandrą i Piotrem Stanisławskimi, autorami popularnego bloga Crazy Nauka. Będą oni przybliżać czytelnikom wybrane zjawiska pogodowe – jakie są ich przyczyny, jakie niosą zagrożenia i jak się przed nimi chronić.