Ze strony, blogów i wydarzeń PIU
Na blogu ekspertów PIU:
EIOPA przyjęła wcześniej odrzucony projekt zmian RTS PRIIPS
EIOPA na posiedzeniu Rady Organów Nadzoru (Board of Supervisors), które odbyło się 3 lutego 2021 r., przyjęła projekt zmiany regulacyjnych standardów technicznych (RTS) do rozporządzenia PRIIPs. Projekt ten został już wcześniej odrzucony przez EIOPA w lipcu 2020 r. Przyjęcie projektu zmian RTS PRIIPs obecnie jest wynikiem nacisku Komisji Europejskiej na przeprowadzenie zmian PRIIPs w ramach procedury kontrolnej rozporządzenia (mini przegląd PRIIPs). Ta decyzja niesie negatywne konsekwencje dla klientów i ubezpieczycieli.
Zatory płatnicze – wyłączenie obowiązku raportowania z tytułu umów ubezpieczenia lub reasekuracji
Zgodnie ze zmianą ustawy z 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych, zakłady ubezpieczeń zobowiązane są do składania co roku sprawozdania o wartości otrzymanych i spełnionych świadczeń pieniężnych. Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2020 r. Pierwsze raportowanie odbyło się 31 stycznia 2021 r. i dotyczyło 2020 r. Dane przedstawione w sprawozdaniach będą publicznie dostępne.
Na blogu poradnikowym nawypadekgdy.pl:
Morsujesz? Chcesz morsować? Dowiedz się, jak robić to bezpiecznie!
Zdjęcia morsów zalewają internet. Może coś w tym jest? Morsy wyglądają na szczęśliwe, więc zastanawiasz się, czy samemu nie spróbować. Jak zacząć? O czym pamiętać i czego nigdy nie robić? Jak morsować bezpiecznie? Jaka polisa może się przydać?
Gdy robi się ślisko, czyli odszkodowanie za złamanie
W tym tygodniu przypominaliśmy, jaka polisa przyda się w razie wypadku na oblodzonym chodniku.
PZU oficjalnym partnerem Igi Świątek
PZU objęło patronatem Igę Świątek – pierwszą Polkę w historii, która wygrała wielkoszlemowy turniej French Open. PZU będzie towarzyszyć jej w drodze na tenisowy szczyt przez najbliższe 3 lata. Dr hab. Beata Kozłowska-Chyła, prezes PZU, mówi: „Trudno jest być wszędzie i zadbać o wszystko – od sportowego rozwoju, przez sprawy organizacyjne po finansowe bezpieczeństwo. Mam nadzieję, że wsparcie solidnego partnera, jakim jest PZU, będzie dla Igi swoistą polisą, która zapewni jej spokój i stabilizację pozwalające całkowicie skoncentrować się na grze. Wtedy łącząc swój talent z pracowitością, będzie nie do zatrzymania”.
Po raz pierwszy Iga Świątek wystąpiła w stroju z logo PZU na australijskim korcie 1 lutego podczas turnieju WTA500. Przez najbliższe 3 lata tenisistka będzie reprezentować PZU podczas meczy Wielkiego Szlema i WTA Tour oraz Igrzysk Olimpijskich. Marcin Stefaniak, dyrektor Biura Komunikacji Korporacyjnej PZU, dodaje, że ta współpraca to przyjemność wspierania talentu obiecującego sportowca, ale także korzystne biznesowo przedsięwzięcie, budujące rozpoznawalność marki PZU na świecie.
PZU jest największą firmą ubezpieczeniową w Polsce, jedną z największych instytucji finansowych w Europie Środkowo-Wschodniej.
KUKE: firmy wciąż mogą korzystać z GAP EX
Firmy, które w czasie pandemii odczuły problemy z ubezpieczeniem eksportu na rynki UE i krajów OECD, wciąż mogą korzystać ze specjalnego rozwiązania z gwarancjami Skarbu Państwa KUKE GAP EX – informuje KUKE. W ubiegłym roku z tego rozwiązania skorzystało kilkuset polskich przedsiębiorców, a wartość ubezpieczonych obrotów można szacować na ok. 1,5 mld zł.
Elżbieta Kacprzykowska, dyrektor Departamentu Sprzedaży KUKE, podkreśla, że zainteresowanie tym rozwiązaniem było ogromne zaraz po wybuchu pandemii, a także po jesiennej fali zachorowań. Najwięcej transakcji eksportowych z wykorzystaniem ubezpieczeń GAP EX trafiło do Niemiec (16 proc. udziału kwotowo), Francji (14 proc.) i Wielkiej Brytanii (9 proc.). W pierwszej 10. są też Słowacja, Rumunia, Czechy i Litwa. Najczęściej z pomocy GAP EX korzystali producenci tworzyw sztucznych (13 proc.) oraz żywności i produktów spożywczych (12 proc.). Powyżej 5 proc. udziału w portfelu osiągnęły jeszcze branże: drzewna (9,4 proc.) hutnicza (8,6 proc.), meblarska (8,1 proc.) oraz transportowa (5,7 proc.).
Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych ubezpiecza transakcje handlowe polskich przedsiębiorców. Od 1991 r. oferuje usługi zapewniające bezpieczną wymianę handlową zarówno w kraju, jak i za granicą.
Compensa z automatyczną wypłatą w samodzielnej likwidacji szkód
Compensa informuje, że w grudniu wdrożyła szereg innowacji mających zastosowanie w uproszczonych ścieżkach likwidacji szkód. Kulminacją tego procesu jest wprowadzenie automatycznej wypłaty odszkodowania w procesie samodzielnej likwidacji szkód w ubezpieczeniach komunikacyjnych, majątkowych i NNW. Klient może otrzymać świadczenie w ciągu kilku godzin od rozpoczęcia procesu likwidacji.
Rafał Mosionek, zastępca prezesa Compensy, odpowiedzialny w firmie między innymi za obszar likwidacji szkód, mówi: „Wdrożone przez nas innowacje są kolejnym krokiem w stronę cyfryzacji Compensy, która na tym polu ma już duże osiągnięcia. Wprowadzane rozwiązania odpowiadają nie tylko na technologiczne przyzwyczajenia klientów, ale także na wyzwania obecnych czasów, myślę tu oczywiście o pandemii i związanych z nią ograniczeniach w kontaktowaniu się z innymi”. Automatyczna wypłata działa także w przypadku, gdy klient nie akceptuje proponowanej początkowo kwoty odszkodowania i zostaje skierowany na uproszczoną ścieżkę likwidacji. W takiej sytuacji z klientem kontaktuje się likwidator, który po uzgodnieniu kwoty kieruje sprawę do automatycznej wypłaty. Dzięki wdrożeniu ostatnich funkcjonalności likwidator nie musi ręcznie sprawdzać, czy spełnione są wszystkie warunki do przyjęcia odpowiedzialności i wypłaty odszkodowania.
Compensa jest częścią Vienna Insurance Group z siedzibą w Wiedniu. Vienna Insurance Group jest w Europie Środkowo-Wschodniej jedną z największych grup ubezpieczeniowych.
Ergo Hestia pierwszym ubezpieczycielem w Polsce z certyfikatem EMAS
Ergo Hestia informuje, że otrzymała przyznawany przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska certyfikat EMAS (EcoManagement and Audit Scheme). Potwierdza on, że ubezpieczyciel spełnia najwyższe standardy w zakresie ochrony środowiska i prowadzi działalność zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju. Ergo Hestia podkreśla, że jest pierwszym ubezpieczycielem w Polsce wpisanym do rejestru organizacji objętych systemem EMAS. Certyfikat EMAS został przyznany w wyniku przeprowadzenia audytu nadzoru systemu zarządzania środowiskowo-energetycznego. Ubezpieczyciel otrzymał certyfikaty świadczące o zgodności systemu zarządzania z normą ISO 14001:2015.
Mario Zamarripa, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju Ergo Hestii, komentuje: „Certyfikat z jednej strony jest potwierdzeniem, że nasza troska o środowisko nie jest incydentalna, związana z pojedynczymi wydarzeniami, ale ma charakter ciągły i wynikiem realizacji długoterminowej strategii. Z drugiej strony będzie pomagać naszej organizacji w dalszym rozwoju i realizacji celów związanych z ochroną środowiska”.
Grupa Ergo należy do Munich Re. Obecna na naszym rynku zarówno w sektorze ubezpieczeń majątkowych, jak i na życie.
Link4 wraca z podcastami InsurTalk
Od lutego Link4 wraca z 2. sezonem podcastu InsurTalk, dedykowanego nowym technologiom i innowacjom w ubezpieczeniach. 6 nowych odcinków będzie można słuchać na łamach portalu Fintek.pl. Kolejna edycja będzie stanowić kontynuację wątków podjętych w cyklu z 2020 r., ale nie zabraknie też nowych tematów. Maciej Krzysztoszek, rzecznik prasowy i menedżer komunikacji korporacyjnej w Link4, mówi: „W Link4 zgodnie przyznaliśmy, że ubezpieczenia powinny być proste. I w poszukiwaniu prostych rozwiązań mocno nas wspiera technologia. Dziś już łatwo możemy sobie wyobrazić, że dzwoni do nas voice bot, który przypomina o nieopłaconej składce, albo aplikację w mobilnej przeglądarce, za pośrednictwem której zlikwidujemy szkodę w kilka godzin od zgłoszenia. Ale jest też cała warstwa technologii, której na co dzień nie widzimy, a która wpływa na podejmowane przez nas decyzje. I o tym wszystkim chcemy rozmawiać, bo żyjemy w dynamicznych czasach, które wciąż dostarczają nam nowych tematów”.
Premierowe odcinki drugiego sezonu dostępne będą w każdy czwartek od godz. 10:00. Pierwszy odcinek pojawi się 11 lutego.
Link4 jest pionierem i liderem ubezpieczeń direct w Polsce. Współpracuje też z multiagencjami i brokerami, a także z bankami i sieciami handlowymi. Firma wchodzi w skład grupy PZU.
Generali Firmą Przyjazną Klientowi z rekordową rekomendacją od ubezpieczonych
Generali zostało nagrodzone znakiem „Firma Przyjazna Klientowi 2020”. Certyfikat przyznano na podstawie badania opinii klientów przeprowadzonego przez niezależną firmę badawczą. Generali zostało ocenione przez klientów bardzo wysoko, osiągając główny indeks na poziomie aż 96 proc.
Badanie w ramach programu „Firma Przyjazna Klientowi” zostało przeprowadzone w styczniu 2021 roku na próbie 600 osób, które kupiły polisy majątkowe lub polisy na życie w Generali. Klienci pytani byli o gotowość do rekomendacji i ogólne zadowolenie. Zbadano również podejście firmy do klientów, jakość obsługi, wysiłek, jaki klient musi włożyć w interakcje z firmą oraz doświadczenia klientów z firmą przed zakupem, w trakcie i po zakupie polisy. Na podstawie wyników przeprowadzonego badania wśród klientów Generali, Kapituła Programu podjęła decyzję o przyznaniu Generali tytułu „Firma Przyjazna Klientowi 2020”. Roger Hodgkiss, prezes Generali, mówi: „Serdecznie dziękuję klientom za tak wysokie oceny. Będą one dla nas motywacją do jeszcze cięższej pracy i kontynuowania naszej strategii bycia partnerem na całe życie. Dziękuję również naszym pracownikom, a także agentom, bo to dzięki nim, dzięki temu, że we wszystkim, co robią na pierwszym miejscu stawiają klienta, możemy dzisiaj cieszyć się z tej nagrody”.
Grupa Generali jest jednym z wiodących ubezpieczycieli w Europie Środkowo-Wschodniej. W Polsce działa za pośrednictwem czterech spółek.
Srebrny spinacz dla Mondial Assistance za Neckermanna
Mondial Assistance zdobyło nagrodę Srebrnego Spinacza 2020 w kategorii „Issue management i komunikacja kryzysowa” za projekt „Pomoc turystom biura podróży Neckermann/Thomas Cook”. Gwarancja ubezpieczeniowa udzielona przez Allianz Partners (AWP P&C S.A. Oddział w Polsce – Mondial Assistance) opiewała na 25 mln zł. Mondial na bieżąco informował o swoich działaniach dotyczących pomocy turystom przebywającym za granicą oraz o wypłacanych odszkodowaniach. Asystor podkreśla, że jest jedyną firmą assistance, która w historii konkursu dostała wyróżnienie, a także pierwszym ubezpieczycielem, który w ramach realizacji gwarancji ubezpieczeniowej, obsługują upadłość biura podróży, dostał nagrodę za wzorową komunikację zewnętrzną.
Konkurs „Złote Spinacze” promuje najlepsze, najbardziej kreatywne i rzetelnie wykonane projekty w obszarze public relations zrealizowane w Polsce. Organizowany jest przez Związek Firm Public Relations.
Mondial Assistance działa na rynku assistance, ubezpieczeń turystycznych i osobistej opieki. Grupa Mondial Assistance jest częścią grupy Allianz.
Atradius: rusza cykl wydarzeń o przyszłości handlu międzynarodowego
Atradius rusza z nowym cyklem wydarzeń online dla przedsiębiorców na temat przyszłości handlu międzynarodowego „Od kryzysu do nowych możliwości, jaka jest przyszłość handlu?”. Na temat niepewności i wyzwań, które przed biznesem na całym świecie stawia kryzys gospodarczy wywołany pandemią Covid-19 będą rozmawiać eksperci, praktycy biznesu oraz przedstawiciele świata nauki. Pierwszy z cyklu webinariów zaplanowano na 4 lutego br. na godzinę 11:00.
Paweł Szczepankowski, dyrektor zarządzający Atradiusem, mówi: „Przedsiębiorstwa na całym świecie będą musiały zmierzyć się z szeregiem wyzwań, które spowodował kryzys związany z Covid-19. Są wśród nich kwestie związane z globalnymi łańcuchami dostaw, renegocjacją taryf, przywracaniem równowagi w światowych stosunkach handlowych oraz rosnącymi trendami cyfryzacji i deglobalizacji. Chcemy pomóc firmom zrozumieć główne wyzwania i odnaleźć się w nowej rzeczywistości”. Atradius zaplanował serię czterech wirtualnych, interaktywnych wydarzeń. Zarejestrować można się na stronie Atradiusa.
Atradius to jeden z największych na świecie ubezpieczycieli należności. Dostarcza rozwiązań w zakresie transferu ryzyka, finansowania, windykacji oraz zarządzania należnościami.
Fotowoltaika w ofercie ANG
ANG rozwija nowy obszar biznesowy – sprzedaż instalacji fotowoltaicznych. Firma podpisała umowy partnerstwa z Edison Energia, BREWA, a także Sunday Polska. W 1. kwartale br. ANG planuje kolejne współprace. Rozwijany jest także zespół odpowiedzialny za ofertę sprzedaży instalacji fotowoltaicznych oraz audytów fotowoltaicznych. ANG podkreśla, że jest jednym z pierwszych pośredników finansowo-ubezpieczeniowych, który do swojej oferty wprowadził sprzedaż instalacji fotowoltaicznych.
Artur Nowak-Gocławski, prezes ANG, wskazuje, że fotowoltaika staje się naturalnym rozwinięciem oferty hipotecznej. W obliczu pandemii ANG poszukuje również alternatywnych źródeł przychodu dla swoich ekspertów i możliwości korzystania z ich wiedzy i doświadczenia.
ANG Spółdzielnia Pośredników Ubezpieczeniowych to pierwsza i jedyna na rynku polskim firma pośrednictwa ubezpieczeniowego oparta na prawie spółdzielczym.
Unum z tytułem „Inwestor w Kapitał Ludzki”
Unum Życie zdobył tytuł „Inwestor w Kapitał Ludzki” przyznawany przez Fundację Digital Knowledge Observatory na podstawie badania opinii pracowników. Michał Płaczkiewicz, dyrektor działu personalnego w Unum, mówi: „To dla nas ogromna duma, szczególnie, że wyróżnienie otrzymujemy za rok, który był (nie tylko dla nas) nie lada wyzwaniem. Tytuł ten cieszy tym bardziej, gdyż jest przyznany na podstawie głosów naszych pracowników i współpracowników. Serdecznie im dziękujemy za docenienie naszych starań w kształtowaniu takiego miejsca pracy, w którym mogą się rozwijać i w którym czują się bezpiecznie, co ma szczególne znaczenie w obecnych czasach. Jesteśmy dumni i jednocześnie zobowiązani do dalszych starań oraz wprowadzania kolejnych inicjatyw, by być blisko naszych pracowników i współpracowników”.
Joanna Zaczek, Specjalista ds. Komunikacji Korporacyjnej w Unum, dodaje, że nawet w czasie pandemii i przejścia na pracę zdalną w ubiegłym roku, w Unum nie ucierpiała dobra atmosfera wzajemnej współpracy. Powstały m.in. ciekawe newslettery, a zarząd był z pracownikami w stałym kontakcie organizując video-konferencje czy wysyłając aktualności z życia firmy. Nie zabrakło też konkursów, webinarów czy licznych akcji charytatywnych Fundacji Unum.
Unum Group jest liderem w zapewnianiu ochrony finansowej w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Głównymi firmami są Unum US, Colonial Life, Starmount i Unum UK. Portfolio Unum obejmuje ubezpieczenia na życie, na wypadek trwałego inwalidztwa, od następstw nieszczęśliwych wypadków, poważnych zachorowań. Unum zapewnia także szereg rozwiązań pracowniczych.
Sollers dołącza do programu partnerskiego Radar Live WTW
Sollers dołącza do program Radar Live Collaboration Willis Towers Watson. Technologia Radar Live wyposaża użytkowników w skalowany i stabilny system, który wspiera reagowanie na setki milionów zapytań o cenę rocznie. Pozwala łatwo dostosowywać stawki i reguły oraz wprowadzać je bezpośrednio do systemu wyliczania cen w czasie rzeczywistym. Sollers zaznacza, że wnosi do programu wiedzę i doświadczenie w zakresie systemów zarządzania polisami. Grzegorz Podleśny, partner w Sollersie, mówi: „Jako iż z powodzeniem pracujemy już z Willis Towers Watson przy wdrożeniu Radar Live u ubezpieczyciela z Ameryki Południowej, cieszy nas perspektywa czerpania z umiejętności, fachowej wiedzy oraz potencjału analitycznego Willis Towers Watson w przyszłości. Współpraca z WTW ułatwi naszym klientom utrzymanie innowacyjności w konkurencyjnej branży”.
Andrew Harley, senior director, Insurance Consulting and Technology w WTW, dodaje: „Jesteśmy bardzo zadowoleni kontynuując współpracę z Sollers na bazie dotychczasowych doświadczeń i udanych wspólnych projektów w zakresie integracji Radar Live. Ta współpraca pozwoli zapewnić naszym klientom znaczące korzyści z oprogramowania Radar Live szybciej i bardziej stabilnie”.
Sollers Consulting to firma doradcza założona przez grupę byłych menedżerów największych firm konsultingowych działających w Polsce. Świadczy usługi zarówno z zakresu doradztwa biznesowego, jak i rozwiązań informatycznych.
Willis Towers Watson to globalna firma w branży doradztwa, pośrednictwa oraz rozwiązań, pomagająca klientom na całym świecie w przekształcaniu ryzyka w ścieżkę rozwoju. Korzenie Willis Towers Watson sięgają 1828 r.; firma ma 41 tys. pracowników w ponad 140 krajach.
Aon i WTW ogłaszają skład komitetu wykonawczego
Aon i Willis Towers Watson ogłosili przyszły zespół kierowniczy firmy, który zacznie działać po finalizacji fuzji. Kierować się ma ideą jednej firmy. Greg Case, CEO Aonu, podkreśla: „Zespół czerpie z najlepszych cech każdej z organizacji i będzie miał kluczowe znaczenie dla realizacji wysokich aspiracji, jakie mamy wobec nowego Aonu”.
Skład nowego komitetu wykonawczego można sprawdzić tutaj. Za region EMEA odpowiadać będzie Eduardo Dávila, szef regionu Hiszpanii i Portugalii w Aon Risk Solution.
Aon jest globalną, profesjonalną firmą usługową, która sprzedaje szereg produktów ograniczających ryzyko finansowe. Aon zatrudnia około 50 tys. pracowników w 120 krajach.
Willis Towers Watson to globalna firma w branży doradztwa, pośrednictwa oraz rozwiązań, pomagająca klientom na całym świecie w przekształcaniu ryzyka w ścieżkę rozwoju. Korzenie Willis Towers Watson sięgają 1828 r.; firma ma 41 tys. pracowników w ponad 140 krajach.
Nowa struktura organizacyjna grupy Generali
Zarząd Generali zatwierdził propozycję CEO Philippe'a Donneta dotyczącą nowej struktury organizacyjnej ubezpieczyciela. Celem zmian jest realizacja kluczowych priorytetów strategicznych dla dalszej realizacji planu Generali 2021 oraz przygotowanie grupy do kolejnego cyklu strategicznego. W ramach nowej, usprawnionej struktury organizacyjnej Generali awansuje kilku członków wyższej kadry kierowniczej, którzy będą podlegać bezpośrednio CEO grupy. Funkcja dyrektora generalnego przestanie istnieć, w związku z tym Frederic de Courtois opuści Generali z dniem 1 lutego 2021 r. Z kolei 1 marca 2021 r. z grupą pożegna się Timothy Ryan, obecny CIO i CEO Asset & Wealth Management.
Wśród swoich celów strategicznych Generali wymienia: dostosowanie zarządzania inwestycjami do strategii ubezpieczeniowej, przyspieszenie realizacji strategii asset management, która ma zasadnicze znaczenie dla zwiększenia rentowności grupy, koordynację transformacji cyfrowej i technologicznej.
Grupa Generali jest jednym z wiodących ubezpieczycieli w Europie Środkowo-Wschodniej. W Polsce działa za pośrednictwem czterech spółek.
Przychody Howdena przekroczyły 1 mld USD
Grupa Howden w roku obrachunkowym 2019-2020 zanotowała 7-procentowy wzrost przychodów do ponad 1 mld USD. EBITDA w tym czasie wzrosła o 6 proc., do 223 mln funtów. Na kolejne lata Howden zapowiada kontynuację strategii zrównoważonego rozwoju, łączącą wzrost organiczny i przejęcia.
David Howden, CEO Howdena, podkreśla, że wyniki zostały osiągnięte mimo pandemii i nowych okoliczności, w jakich musiała działać branża. Jego zdaniem to efekt realizacji kluczowych celów, czyli pozyskiwania i rozwoju kadry oraz budowania zrównoważonego biznesu. Howden podkreśla jednocześnie, że 1. kwartał nowego okresu obrachunkowego przyniósł kontynuację rozwoju. W tym czasie grupa wzrosła organicznie o 11 proc. Dariusz Zajączkowski, prezes Howden Donorii, dodaje: „Wyniki grupy w roku finansowym 2020 r. i z I kwartału nowego okresu potwierdzają, że inwestycje przynoszą oczekiwany efekt. Grupa jest silna, bo nie stawia na przejęcia dla przejęć, ale przede na współpracę z lokalnymi specjalistami – łącznie liczba specjalistów grupy i partnerów sieci Howden One to 15 tys. osób na całym świecie”.
Howden Broking Group to brokerska część Hyperionu Insurance Group – międzynarodowej grupy pośrednictwa ubezpieczeniowego i reasekuracyjnego, założonej w 1994 r.
Ubezpieczenia w liczbach
5,2 mld zł
Tyle zysku netto wypracowali ubezpieczyciele po 3. kwartale 2020 r.
Cytat tygodnia
Widać rosnącą rolę cyfrowych kanałów w ubezpieczeniach komunikacyjnych. Dokonują w nich zakupu głównie klienci, którzy podczas budowania świadomości oraz zbierania informacji korzystali z własnego doświadczenia i z informacji dostępnych na stronach internetowych ubezpieczycieli.
Marcin Hadyś, dyrektor, Dział Doradztwa Ubezpieczeniowego, EY
Bartosz Koźbiał, konsultant, Dział Doradztwa Ubezpieczeniowego, EY
Słowniczek
OC ogólne (ang. GTPL – General Third Party Liability) – podstawowe ubezpieczenie wszystkich podmiotów prowadzących działalność gospodarczą obejmujące swym zakresem ich odpowiedzialność za szkody deliktowe, GTPL nie pokrywa w swoim standardzie szkód spowodowanych niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem kontraktu lub zobowiązania – konieczne jest tu dodatkowe ubezpieczenie (np. OC kontraktowe, PI, a w przypadku konkretnych podmiotów np. OCP, OCS) lub specjalne rozszerzenie zakresu ochrony.