05
03.21
Internetowy Tygodnik Ubezpieczeniowy – od 10 marca SFDR

Wystartowała kampania Uniqi „Pomyśl, ile można zdziałać razem”

Uniqa wystartowała z kampanią reklamową, która jest kolejnym krokiem w połączeniu Uniqi z Axą. Hasło kampanii to „Pomyśl, ile można zdziałać razem”. Jak podkreśla ubezpieczyciel – to też początek działań, których celem jest uplasowanie marki Uniqa w czołówce najbardziej rozpoznawalnych marek ubezpieczeniowych w Polsce. Jarosław Matusiewicz, wiceprezes ds. kultury organizacyjnej, HR, marki i komunikacji po połączeniu Uniqi i Axy, komentuje: „Strategią integracji jest połączyć wszystko, co w Uniqa i Axa jest najlepsze. Dążymy więc do tego, aby wypromować markę Uniqa na miarę rozpoznawalności Axy, drugiej pod tym względem marki ubezpieczeniowej w Polsce. Razem mamy wszystkie atrybuty – wiarygodność, zaufanie klientów i partnerów, 30-letnią historię obecności w Polsce, pęd do klientocentryczności, nowoczesności i innowacyjności. Teraz chodzi o to, aby o marce Uniqa jak najwięcej osób się dowiedziało”.

Kampania rozpoczęła się spotem wizerunkowym, a następnie emitowane będą spoty produktowe. Agnieszka Durst-Wilczyńska, dyrektor Departamentu Zarządzania Marką po połączeniu Uniqi i Axy, dodaje, że to wyjątkowa kampania – została przygotowana wspólnie przez oba zespoły Uniqa i Axa, była też kręcona w wyjątkowych czasach, w których bliskość i wzajemna pomoc nabrały szczególnego znaczenia.

Uniqa to austriacka grupa ubezpieczeniowa działająca głównie na rynku europejskim. W Polsce grupa obecna jest w sektorze ubezpieczeń na życie i majątkowych.

Axa to jedna z największych grup ubezpieczeniowych na świecie. W Polsce oferuje ubezpieczenia ochronne, inwestycyjne, emerytalne, turystyczne, komunikacyjne oraz ubezpieczenia korporacyjne.

PKO Ubezpieczenia zamyka 2020 r. rekordowym zyskiem

PKO Ubezpieczenia zamknęło 2020 r. rekordowym zyskiem netto w wysokości 101,1 mln zł – o 16 proc. więcej niż w 2019 r. ROE osiągnęło poziom 22,6 proc., a wskaźnik wypłacalności Solvency II: 238 proc. dla spółki majątkowej oraz 196,5 proc. dla spółki życiowej. Sławomir Łopalewski, prezes PKO Ubezpieczenia, mówi: „Ubiegły rok był dla nas zdecydowanie czasem wyzwań. Osiągnęliśmy rekordowe wyniki finansowe i przebiliśmy barierę 100 milionów zł zysku netto. Udało nam się także zachować bardzo dobre parametry finansowe – zarówno współczynniki wypłacalności, jak również ROE. Z jednej strony, ze względu na Covid-19, istotnie zmieniliśmy model pracy na tryb rozproszony, z drugiej – weszliśmy na falę intensywnego rozwoju. Cieszę się, że z sukcesem to pogodziliśmy”. PKO Ubezpieczenia w 2020 r. zebrało łącznie 836,7 mln zł składki przypisanej brutto - 318,9 mln zł w spółce życiowej oraz 517,9 mln zł w spółce majątkowej.

PKO Ubezpieczenia to marka ubezpieczeniowa należąca do grupy kapitałowej PKO Banku Polskiego. W jej skład wchodzą spółka życiowa, oferująca produkty ochronne i oszczędnościowo-inwestycyjne, oraz spółka majątkowa.

Aviva wspiera klinikę w Katowicach

Aviva przekazuje darowizny w kwocie 62 tys. zł na zakup systemu zintegrowanego przekazu danych z sali zabiegowej i operacyjnej dla Oddziału Chirurgii Przewodu Pokarmowego Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego w Katowicach. Jest to jedna z potrzeb wskazanych przez oddział, aby wrócił do normalnego działania po pożarze. Jolanta Karny, wiceprezes Avivy, mówi: „Chcemy pomóc oddziałowi szybko wrócić do normalnego leczenia pacjentów. Pandemia wzmocniła przekonanie, jak ważna jest ochrona zdrowia, w tym leczenie specjalistyczne. Inicjatywa wsparcia odbudowy oddziału wyszła od naszych agentów ubezpieczeniowych z regionu katowickiego”.

Dr n. med. Daria Dranka-Bojarowska z Oddziału Chirurgii Przewodu Pokarmowego, dodaje, że dzięki darowiźnie oddział będzie mógł powrócić do swojego funkcjonowania w zakresie szkolenia kadr medycznych i szkolenia studentów wydziału lekarskiego SUM, które obecnie w dobie pandemii Covid-19, a przede wszystkim poprzez zniszczenia wynikające z pożaru, który dotknął Oddział, były niemożliwe do przeprowadzenia.

Grupa Aviva działa w 16 krajach. Obsługuje na całym świecie ok. 40 mln klientów i zarządza aktywami o wartości ok. 364 miliardów funtów.

Beesafe: Polacy wymagający w kwestii ubezpieczeń

Czasy, w których Kowalski wybierał wyłącznie podstawową opcję ubezpieczenia, możemy uznać za słusznie minione - wskazuje Beesafe. Z badania przeprowadzonego przez start-up wynika, że 89 proc. respondentów byłoby zdecydowanie chętnych lub raczej chętnych do skorzystania także z assistance, a 2/3 badanych zadeklarowało, że z takiego rozwiązania korzysta. Polacy w kontekście ubezpieczeń stają się coraz bardziej wymagający. Ponad 50 proc. respondentów deklaruje, że znane są już jej zaawansowane rozwiązania obejmujące pełną organizację i pokrycie kosztów usług związanych z naprawą auta wraz z jego transportem z i we wskazane miejsce. Co 5. z takiego rozwiązania korzysta.

Damian Andruszkiewicz, członek zarządu Beesafe, wskazuje, że Polacy chętnie decydują się na zabezpieczenia na wypadek rozładowanego akumulatora, złapania „gumy” czy zniszczenia szyby przez kamienie. Zdaniem Rafała Mosionka, prezesa Beesafe, rosnące wymagania klientów będą napędzać rozwój branży ubezpieczeń: „By nadążyć za preferencjami świata scyfryzowanego, ubezpieczyciele będą musieli oferować rozwiązania nowej generacji - w pełni mobilne, łatwe w obsłudze i po prostu wygodne”.

Beesafe to technologiczny start-up należący do wiedeńskiego koncernu Vienna Insurance Grup. Spółka działa jako agent ubezpieczeniowy sprzedający produkty tworzone i dostarczane przez należącą do VIG Compensę, która na polskim rynku działa już od 30 lat.

EY: 80 proc. Polaków pozytywnie ocenia cyfrowe metody komunikacji

Jak wynika z przeprowadzonego przez EY i Billennium badania „Jak w warunkach nowej rzeczywistości Polacy korzystają z kanałów cyfrowych”, cyfrowe metody komunikacji pozytywnie ocenia 80 proc. Polaków, choć 75 proc. uważa jednocześnie, że możliwość bezpośredniego kontaktu z przedstawicielem firmy, sklepu czy instytucji jest ważna.

Biorąc pod uwagę rodzaje kanałów zdalnej komunikacji, w ostatnim roku Polacy najczęściej korzystali z portali obsługi klienta, np. bankowości elektronicznej, ubezpieczyciela czy operatora sieci komórkowej (59 proc.). Niemal równie często łączyli się z infolinią (54 proc.). Zdecydowanie najmniej popularną formą kontaktu były w ostatnich 12 miesiącach wideorozmowy, z których skorzystało jedynie 13 proc. ankietowanych. Jednak na pytanie o usługi, z których Polacy byliby gotowi korzystać za pośrednictwem wideokomunikacji, 42 proc. ankietowanych zadeklarowało kontakt z ubezpieczycielem. Z kolei na pytanie, w których z wymienionych dziedzin Polacy wyobrażają sobie zastąpienie bezpośredniego kontaktu kontaktem zdalnym, 42 proc. badanych wskazało zawarcie umowy ubezpieczenia nieruchomości.

EY to międzynarodowy koncern świadczący profesjonalne usługi doradcze i audytorskie z główną siedzibą w Londynie.

Nowa kampania CUK: „Sprawdź, ile możesz zaoszczędzić”

22 lutego ruszyła nowa kampania CUK-u. Jej głównym celem będzie pokazanie klientom, jak wiele mogą zaoszczędzić dzięki porównywaniu setek ofert oraz wsparciu doradcy wspomaganego nowoczesnymi technologiami, uosabianymi przez brand hero: superCUK. Kampania offline i online jest zaplanowana na prawie cały rok 2021. W spocie, którego hasłem przewodnim jest „Sprawdź, ile Ty możesz zaoszczędzić”, rolę pierwszoplanową grają klient –mężczyzna 35+ oraz doradca CUK. Anna Pawłowska-Kruzińska, dyrektor marketingu w CUK-u, mówi: „Akcja naszej nowej reklamy toczy się w placówce, bo to wciąż najważniejszy kanał sprzedaży polis. Głównymi bohaterami są doradca i klient, bo to dzięki ich relacji i wspólnemu zaufaniu możemy zaoferować najlepsze, wybrane z setek propozycji produkty ubezpieczeniowe oraz proponować dodatkowe, zindywidualizowane rozwiązania. W reklamie pojawia się również nasza brand hero SuperCUK, symbolizująca nasze cyfrowe kanały kontaktu i sprzedaży”.

Anna Pawłowska-Kruzińska podkreśla, że w obliczu pandemii Polacy stali się bardziej oszczędni. Kampania „Sprawdź, ile Ty możesz zaoszczędzić!” to – jak zaznacza CUK – reakcja na troskę Polaków o ich finanse osobiste i propozycja realnych oszczędności klienta wpływających na poprawę jego domowego budżetu. Najnowsza reklama CUK-u będzie wyświetlana najpierw w internecie, a potem w telewizji.

CUK Ubezpieczenia to multiagencja, współpracująca z większością wiodących na rynku ubezpieczycieli. Pierwszy oddział powstał w Toruniu, obecnie znajduje się tam centrala firmy.

Agenci Unum w międzynarodowym stowarzyszeniu MDRT

32 agentów Unum (Life Protection Advisors) zakwalifikowało się na 2021 r. do międzynarodowego stowarzyszenia Million Dollar Round Table (MDRT) – podkreśla ubezpieczyciel. To 16 proc. sieci sprzedaży spółki i 48 proc. wszystkich doradców z całej branży w Polsce. Obecnie w MDRT jest 67 członków z Polski. MDRT to niezależna organizacja zrzeszająca ponad 65 tys. profesjonalistów w dziedzinie ubezpieczeń na życie i usług finansowych z ponad 500 firm i 70 krajów.

Aby uzyskać kwalifikację do MDRT, agenci muszą wykazać się wybitnymi wynikami sprzedaży polis, wysoką jakością relacji z klientami i niezachwianymi standardami etycznymi. Jak podkreśla Unum, Piotr Danielewicz, Life Protection Advisor z Olsztyna, uzyskał kwalifikację na jednym z najwyższych poziomów: Court of the Table. Renata Stawiczny, krajowa dyrektor sprzedaży ubezpieczeń indywidualnych w Unum, mówi: „MDRT zrzesza 1 proc. agentów ubezpieczeniowych z całego świata, nie każdy może tam być, tym bardziej cieszy i napawa dumą fakt, że niemal 50 proc. polskiej reprezentacji to agenci Unum Życie”.

Unum Group jest liderem w zapewnianiu ochrony finansowej w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Głównymi firmami są Unum US, Colonial Life, Starmount i Unum UK. Portfolio Unum obejmuje ubezpieczenia na życie, na wypadek trwałego inwalidztwa, od następstw nieszczęśliwych wypadków, poważnych zachorowań. Unum zapewnia także szereg rozwiązań pracowniczych.

Globalne rozwiązanie w zarządzaniu aktywami w PZU

PZU wdrożyło nowe rozwiązanie technologiczne, które obsługuje wszystkie procesy wspierające zarządzanie aktywami własnymi i klientów w grupie PZU. W oparciu o system MX3 w ramach o projektu „Wall Street” umożliwia w czasie rzeczywistym śledzenie wyników funduszy, kontrolę limitów ryzyka czy reguły zgodności i bezpieczeństwa. Zapewnia także szybszy przepływ informacji między departamentami biorącymi udział w obsłudze zawieranych transakcji.

Tomasz Kulik, członek zarządu PZU odpowiedzialny za finanse, podkreśla, że nowa infrastruktura służy ewidencji transakcji i pomaga w monitorowaniu ich efektów ekonomicznych. Wspomaga także procesy związane z rozliczaniem transakcji i obsługą rachunków finansowych. Dodaje, że w najbliższych latach PZU będzie koncentrować się również na zwiększeniu udziału aktywów klientów zewnętrznych i zbudowaniu procesu inwestycyjnego, który ułatwi generowanie ponadprzeciętnych i powtarzalnych stóp zwrotu z inwestycji. Robert Kubin, prezes TFI PZU, mówi: „Nowy system pozwala na praktycznie całkowitą obsługę procesów inwestycyjnych oraz bieżący nadzór i kontrolę tych procesów w spójnym systemie informatycznym. Gwarantuje wysoki standard, przyspiesza obsługę tych procesów, eliminując konieczność korzystania z dodatkowych narzędzi”.

PZU jest największą firmą ubezpieczeniową w Polsce, jedną z największych instytucji finansowych w Europie Środkowo-Wschodniej.

KUKE ubezpiecza transakcje polskiego eksportera w Afryce

KUKE ubezpiecza wieloletni kontrakt wieluńskiego producenta naczep i przyczep Wielton, który tym razem dostarczy swoje wyroby do Mali oraz Wybrzeża Kości Słoniowej. Łączna wartość dwóch kontraktów to 3,3 mln euro.

Adam Grzybowski z Departamentu Ubezpieczeń i Współpracy Międzynarodowej KUKE wskazuje, że uzyskanie ochrony zdejmuje z polskiego eksportera ryzyko braku płatności, a dodatkowo, gdyby chciał on wzmocnić swą płynność finansową, może ubezpieczone należności sprzedać przed terminem i otrzymać gotówkę. W ubiegłym roku KUKE ubezpieczyła kontrakt Wieltonu również do odbiorcy z Wybrzeża Kości Słoniowej. KUKE jest również w trakcie rozmów z Wieltonem o ubezpieczaniu kolejnych transakcji sprzedaży na rynki afrykańskie. Adam Grzybowski dodaje, że w najbliższym czasie w ofercie KUKE pojawią się kolejne atrakcyjne instrumenty wspierające eksporterów i finansujące je banki.

Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych ubezpiecza transakcje handlowe polskich przedsiębiorców. Od 1991 r. oferuje usługi zapewniające bezpieczną wymianę handlową zarówno w kraju, jak i za granicą.

Produkty:

  • TU Zdrowie: wsparcie w leczeniu chorób dietozależnych

TU Zdrowie rozszerza ofertę programów zdrowotnych skierowanych do swoich klientów. Program Mój Dietetyk wspiera ubezpieczonego w leczeniu chorób dietozależnych, wspomaga proces leczenia cukrzycy typu 2, dny moczanowej, nadciśnienia tętniczego i osteoporozy. Program obejmuje: stały, bezpośredni kontakt z konsultantem medycznym TU Zdrowie, niezbędne konsultacje specjalistyczne, laboratoryjne i obrazowe badania diagnostyczne, opiekę dietetyka, jadłospis. Z programu skorzystać mogą ubezpieczeni w TU Zdrowie, którzy otrzymali diagnozę jednej z w/w chorób. Po zgłoszeniu do programu ubezpieczony pozostaje pod opieką konsultanta medycznego, który nadzoruje przebieg programu. Do dyspozycji ubezpieczonego są lekarze 14 specjalności i ponad 300 różnych badań. Do tego zabiegi pielęgniarskie, lekarskie zabiegi ambulatoryjne oraz edukacja zdrowotna.

  • eSky i Axa Partners z nowym ubezpieczeniem turystycznym

eSky i Axa Partners przygotowali ubezpieczenie turystyczne na wyjazdy zagraniczne oraz krajowe. Jest ono udoskonaleniem dotychczas funkcjonującego produktu. Klienci eSky otrzymają w pakiecie standardową ochronę na wypadek zachorowania lub hospitalizacji z sumą ubezpieczenia do 300 tys. euro. Ubezpieczenie obejmować będzie także koszty leczenia w przypadku zachorowania na Covid-19 w trakcie podróży. Ubezpieczyciel zwraca koszty kwarantanny za granicą w przypadku konieczności przedłużenia pobytu – do 50 euro za każdy dzień. Świadczenie pokrywa wydatki na nocleg i wyżywienie na okres do 14 dni. Klienci mogą również liczyć na pokrycie kosztów nowego biletu do kraju stałego zamieszkania, jeśli pierwotny transport nie mógł być wykorzystany. Ubezpieczyciel pokrywa także koszty zaostrzeń chorób przewlekłych, np. cukrzycy, choroby serca do 50 tys. euro.

Generali świętuje 190 lat działalności

Założone 26 grudnia 1831 r. Generali w tym roku obchodzi rocznicę 190 lat działalności. Grupa tę okazję chce uczcić szeregiem inicjatyw. Jedną z najważniejszych jest 5-letni plan inwestycyjny Fenice 190 o wartości 3,5 mld euro, którego celem jest wsparcie odbudowy gospodarek europejskich dotkniętych skutkami kryzysu Covid-19 we wszystkich krajach, w których działa Generali. Ubezpieczyciel przeznaczy środki m.in. na rzecz zrównoważonego rozwoju, innowacji i cyfryzacji, ekologicznego budownictwa, MSP czy transformacji placówek opieki zdrowotnej i edukacji.

Philippe Donnet, CEO Generali, mówi: „Generali jest jedną z niewielu firm na świecie, która może pochwalić się tak długą historią. Dysponuje ona niezwykłym bogactwem wiedzy i doświadczenia, dzięki którym Grupa może sprostać współczesnym wyzwaniom, przyczyniając się jednocześnie do budowania lepszej przyszłości społeczności, w których działa, zarówno jako ubezpieczyciel, jak i innowator społeczny.”

Grupa Generali jest jednym z wiodących ubezpieczycieli w Europie Środkowo-Wschodniej. W Polsce działa za pośrednictwem czterech spółek.

Swiss Re z pewnością i siłą przeszło przez kryzys

W 2020 r. Swiss Re zanotowało 2,2 mld USD zysku z wyłączeniem roszczeń i rezerw z tytuły Covid-19 – co oznacza wzrost z 727 mln USD w 2019 r. Składki wzrosły o 1,4 mld USD do 40 mld USD. W działalności reasekuracyjnej w segmencie majątkowym zysk netto wyniósł 1,3 mld USD. Zysk netto z reasekuracji ubezpieczeń na życie i zdrowie wyniósł 844 mln USD. Segment Corporate Solutions zanotował zysk netto w wysokości 393 mln USD. Straty z tytułu katastrof naturalnych wyniosły 1,7 mld USD. Combined ratio wyniósł 109 proc.

Christian Mumenthaler, CEO Swiss Re, mówi: „Pandemia Covid-19 nadal dotyka społeczności i przedsiębiorstwa na całym świecie. Rozpoczęcie szczepień daje nadzieję, że sytuacja wkrótce się poprawi. Nasza grupa przeszła przez ten kryzys z pewnością siebie i siłą, a pełniąc rolę amortyzatora, robimy co w naszej mocy, aby pomóc złagodzić wyzwania związane z pandemią i zwiększyć odporność na przyszłe ryzyka systemowe”.

Swiss Re z siedzibą w Zurichu to jeden z największych na świecie dostawców rozwiązań reasekuracyjnych, ubezpieczeniowych i innych form transferu opartego na ubezpieczeniach. Działa poprzez globalną sieć 80 biur i zatrudnia 14,5 tys. pracowników.

Allianz w 2020 r. odporny na kryzys

W 2020 r. przychód Allianza wyniósł 140 mld euro. Zysk operacyjny wyniósł 10,8 mld euro. Współczynnik Solvency II osiągnął poziom 207 proc. na koniec 2020 r. Allianz przedstawił również swoje cele na 20201 r. Grupa chce osiągnąć zysk operacyjny w wysokości 12 mld euro (+/- 1 mld euro).

Allianz podkreśla, że wykazał się odpornością na kryzys związany z pandemią i przedłużające się niskie stopy procentowe. Wskazuje, że wyniki finansowe w tym okresie były niezwykle stabilne we wszystkich segmentach działalności. Oliver Bäte, CEO Allianza, podkreśla, że grupa jest w dobrej pozycji, aby zrealizować nasze ambicje na rok 2021. W segmencie ubezpieczeń majątkowych całkowite przychody wzrosły do 59,4 mld euro. Zysk operacyjny wyniósł 4,4 mld euro, a wskaźnik combined ratio – 96,3 proc. Jak mówi Giulio Terzariol, dyrektor finansowy Allianza, zdyscyplinowany underwriting i stała poprawa produktywności powinny przynieść znaczny postęp w kierunku osiągnięcia 93-procentowego combined ratio w 2021 roku. W ubezpieczeniach życiowych bieżąca wartość składek nowego biznesu wyniosła 61,5 mld euro.

Allianz to niemiecka grupa świadcząca usługi ubezpieczeniowe i finansowe w 70 krajach Europy i świata. Według rankingu Forbes, Allianz jest największym ubezpieczycielem na świecie biorąc pod uwagę kombinację przychodów, zysku, zarządzanych aktywów i wartości rynkowej.  Na polskim rynku działa w sektorze ubezpieczeń majątkowych i na życie oraz emerytalnym i funduszy inwestycyjnych.

Uniqa: wyniki powyżej oczekiwań

W 2020 r., pomimo wpływu Covid-19, a także przejęcia spółek Axy i wydatków związanych ze strategią „Uniqa 3.0” wyniki finansowe przekroczyły oczekiwania Uniqi. Zysk przed opodatkowaniem wyniósł 57 mln euro, a skonsolidowany zysk – 19,4 mln euro. Z kolei zysk operacyjny wyniósł 247,6 mln euro. W 2020 r. grupa zanotowała 3,6 proc. wzrostu składki po konsolidacji spółek Axy w Europie Środkowo-Wschodniej – do ponad 5,5 mld euro. Składka w ubezpieczeniach majątkowych wyniosła ponad 3 mld euro, w zdrowotnych – 1,16 mld euro, a w życiowych 1,38 mld euro. W 2020 r. wskaźnik combined ratio wyniósł 97,8 proc., a współczynnik wypłacalności 170 proc.

W październiku 2020 r. grupa Uniqa sfinalizowała przejęcie spółek Axy w regionie CEE. Zwiększyło to bazę klientów ubezpieczyciela o 5 mln do 15 mln. Z kolei przypis składki wrósł o 800 mln euro. W 2021 r. perspektywy Uniqi są obarczone niepewnością. Mimo to grupa szacuje osiągnąć zysk przed opodatkowaniem w przybliżeniu równy wynikom z 2018 r.

Uniqa to austriacka grupa ubezpieczeniowa działająca głównie na rynku europejskim. W Polsce grupa obecna jest w sektorze ubezpieczeń na życie i majątkowych.

Ubezpieczenia w liczbach

4,3 proc.

O tyle wzrosła wartość składki za ubezpieczenia zdrowotne po 3. kwartale 2020 r. w porównaniu z analogicznym okresem 2019 r.

Cytat tygodnia

Rynek brokerski, jak i cały rynek ubezpieczeniowy, okazał się odporny na ubiegłoroczne wstrząsy. Co dalej? Kondycja brokerów jest w rękach brokerów. Jeśli będziemy potrafili zadbać o interesy naszych klientów, jeśli będziemy z nimi na dobre i na złe, nadal będziemy mieli z kim pracować. I nie chodzi tu o cenę. Chodzi o zaufanie, zapewnienie im prawdziwego bezpieczeństwa ich biznesu i komfortu pracy.

Dariusz Zajączkowski, prezes Howden Donorii

Słowniczek

Ubezpieczenie ochrony prawnej

ubezpieczenie pokrywające koszty prowadzenia sporów prawnych, w tym sporów sądowych w sprawach cywilnych i karnych oraz sporów administracyjnych (np. przed organami skarbowymi); z reguły ubezpieczyciel ochrony prawnej nie tylko pokrywa koszty sporu sądowego, ale też organizuje jego prowadzenie.