19
02.21
Internetowy Tygodnik Ubezpieczeniowy: edukacja ubezpieczeniowa

Ze strony, blogów i wydarzeń PIU

Na blogu ekspertów PIU:

Edukacja ubezpieczeniowa? Koniecznie, ale precyzyjnie

Znaczenie edukacji finansowej rośnie, gdy czasy stają mniej pewne, a równowaga domowych budżetów trudniejsza do zachowania. Wiedza, jak oszczędzać mądrze i bezpiecznie, jest cenna. A świadomość, że ubezpieczenia są elementem stabilnego domowego budżetu, nie do przecenienia. Jak sprawić, by była powszechniejsza? Edukować, doradzać, wyjaśniać. To jedna z ważniejszych ról każdej organizacji branżowej, działającej na rynku ubezpieczeniowym w Europie. Zaczynamy cykl, w którym pokażemy wam różne pomysły na akcje edukacyjne, jakie mają europejskie stowarzyszenia branżowe. Zaczynamy jednak od siebie! Co w najbliższym czasie planujemy w PIU? Co zrobiliśmy w ostatnim roku?

Koszty ratownictwa i leczenia: jak polisy turystyczne uczą nas odpowiedzialności?

W ostatnich tygodniach wiele razy usłyszeliśmy o śmiałkach, którzy sprawdzają swoją odporność na zimno w trudnych górskich warunkach. Czy ryzykowaliby, gdyby musieli zapłacić za akcję ratowniczą? Ubezpieczenia turystyczne już nas nauczyły, że za granicą koszty ratownictwa i leczenia są bardzo wysokie i mało kogo stać na opłacenie ich z własnej kieszeni. Dlatego ubezpieczamy się przed wyjazdem, a koszty leczenia i ratownictwa to istotna wskazówka, dlaczego nie warto ryzykować bez sensu. Polska jest wyjątkiem, pomoc w górach póki co dla Kowalskiego jest… darmowa.

Na blogu poradnikowym nawypadekgdy.pl:

Uwaga – zasypane drogi – te trzy zasady ułatwią ci dotarcie do celu

Zasypane drogi, śnieżyce, lód to… nic dziwnego w naszym rejonie geograficznym. W końcu jest zima. Dlatego nie ma co złorzeczyć na drogowców, trzeba dostosować jazdę do warunków na drodze. Oto trzy proste zasady, które w tym pomogą. A w razie problemów, pomoże też assistance i autocasco.

 

PZU wspiera walkę z koronawirusem

Stu pracowników PZU wspiera konsultantów infolinii Narodowego Programu Szczepień. Pracownicy ubezpieczyciela odbierają telefony od Polaków dzwoniących pod numer 989. Infolinia jest czynna całą dobę, siedem dni w tygodniu. Dr hab. Beata Kozłowska-Chyła, prezes PZU, mówi: „Pomoc i solidarność jest szczególnie ważna w czasie pandemii, dlatego kierując się naszym hasłem „Możesz na nas polegać” włączyliśmy się w działania na rzecz masowych szczepień”.

PZU przedłuża także akcję pomocy szpitalom i służbom sanitarnym w transporcie próbek laboratoryjnych. W kolejnym roku akcji PZU finansuje prawie 70 samochodów transportujących próbki od osób z podejrzeniem koronawirusa do laboratoriów w całej Polsce. Dr hab. Beata Kozłowska-Chyła podkreśla, że auta, które wykorzystywane są do transportu próbek, PZU wypożycza od współpracujących z nim małych i średnich firm. Dzięki temu ubezpieczyciel pozwala im przetrwać finansowo trudny czas. Od listopada 2020 r. PZU jest także operatorem telefonu wsparcia dla seniorów. Konsultanci odebrali już ponad 60 tys. połączeń. W sumie w programie bierze udział ponad 13 tys. wolontariuszy. Od początku pandemii PZU przeznaczyło również ponad 20 mln zł na pomoc dla szpitali i innych służb walczących z pandemią.

PZU jest największą firmą ubezpieczeniową w Polsce, jedną z największych instytucji finansowych w Europie Środkowo-Wschodniej.

Unilink: formalna zgoda na transakcję w Bułgarii

Z końcem stycznia bułgarski organ antymonopolowy formalnie wydał zgodę dla Unilinka na przejęcie I&G Insurance Brokers. Jak podkreśla multiagencja – ta akwizycja to pierwszy krok Unilinka w realizacji międzynarodowej strategii, której celem jest budowa wiodącego dystrybutora ubezpieczeń w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

I&G Insurance Brokers generuje obecnie blisko 300 mln zł przypisu rocznie, sprzedając ponad 300 tys. polis. Posiada także ponad 230 placówek i zatrudnia ponad 500 doradców ubezpieczeniowych. W zarządzie I&G Insurance Brokers pozostaje jej założyciel, Nikolay Zdravkov, który jest udziałowcem mniejszościowym. Będzie pełnił rolę prezesa oraz dyrektora generalnego w nowym zarządzie spółki. W przyszłości spółka będzie zarządzana dwupoziomowym systemem zarządzania – radą nadzorczą i zarządem.

Unilink od 2010 roku koncentruje się na sprzedaży ubezpieczeń poprzez ogólną sieć agentów ubezpieczeniowych. Obok dynamicznego rozwoju organicznego Grupa dokonała do tej pory około 30 akwizycji.

Samochody, mieszkania i domy w kampanii Avivy

Aviva kontynuuje kampanię reklamową „Jesteśmy przy Tobie” – w lutym i marcu koncentruje się na ubezpieczeniach samochodów, a także domów i mieszkań. Trwają też działania promujące ubezpieczenia na zdrowie i życie. Katarzyna Laurenza (Bem), członek zarządu Avivy, komentuje: „Chcemy zwiększyć świadomość naszej kompleksowej oferty, obejmującej również ubezpieczenia komunikacyjne i mieszkaniowe. Tematem kampanii pozostaje znaczenie poczucia bezpieczeństwa, ale teraz w kontekście posiadania auta oraz nieprzewidzianych zdarzeń w naszych domach”. Kampania telewizyjna ruszyła 8 lutego w głównych stacjach ogólnopolskich oraz w kanałach tematycznych. Jest oparta na spotach, które w lekki i zabawny sposób odwołują się do sytuacji mogących przydarzyć się każdemu i jednocześnie nawiązują do potrzeby ochrony, jaką daje ubezpieczenie. Ponadto kampania będzie prowadzona w radiu, gdzie pojawią się reklamy promujące ubezpieczenia na życie oraz polisy komunikacyjne.

W lutym kampania obejmuje też ponad 650 nośników outdoorowych z reklamą ubezpieczeń na życie, komunikacyjnych i mieszkaniowych. W lutym i marcu Aviva prowadzi też szeroką kampanię online promującą ubezpieczenia samochodów i mieszkań.

Grupa Aviva działa w 16 krajach. Obsługuje na całym świecie ok. 40 mln klientów i zarządza aktywami o wartości ok. 364 miliardów funtów.

Link4 najlepszą marką ubezpieczeniową w relacjach z klientem

W zestawieniu KPMG Top100 marek oferujących najlepsze doświadczenia na polskim rynku zdaniem klientów Link4 zajął pierwsze miejsce wśród ubezpieczycieli i 70. wśród 100 wyróżnionych firm. Listę otworzyły takie marki jak iSpot, Nike Store i Netflix.

Celem badania KPMG pt. „Doświadczenia klientów w nowej rzeczywistości” była analiza doświadczeń klientów w interakcjach z marką. Respondenci ocenili w nim poziom satysfakcji z punktu widzenia jakości obsługi na wszystkich etapach podróży klienckiej. Pod uwagę wzięto takie obszary jak: wiarygodność, rozwiązywanie problemów, oczekiwania klientów, czas i wysiłek potrzebny do skorzystania z oferty marki, personalizacja i dostosowanie oferty produktowej do nowej sytuacji życiowej klientów. Badanie zostało zrealizowane w drugim kwartale 2020 roku, po wybuchu pandemii. Marlena Piekut, dyrektor Pionu HR i Relacji z Klientem w Link4, mówi: „Obecność w takim zestawieniu to dla nas ogromne wyróżnienie i dziękujemy wszystkim Klientom, którzy docenili nasze starania w budowaniu wspólnych doświadczeń. W Link4 wierzymy, że ubezpieczenia powinny być proste. W ostatnich dwóch latach konsekwentnie wdrażamy nowoczesne rozwiązania, wspierające upraszczanie procesów zakupowych czy szkodowych, ale staramy się też budować tę relację w oparciu o empatię i zaufanie, bo wiemy, że w rozumieniu ubezpieczeń jest jeszcze dużo pracy do wykonania. Takie jednak wyniki bardzo nas motywują”.

Link4 jest pionierem i liderem ubezpieczeń direct w Polsce. Współpracuje też z multiagencjami i brokerami, a także z bankami i sieciami handlowymi. Firma wchodzi w skład grupy PZU.

Nationale-Nederlanden: pandemia przetasowała ofertę benefitów

Blisko 8 na 10 firm oferuje swoim pracownikom pozapłacowe korzyści – wynika z raportu „Benefity pracownicze w dobie pandemii” opracowanego przez Nationale-Nederlanden. W czasie pandemii doszło do przetasowań w ofercie świadczeń pozapłacowych, ale grupowa polisa na życie pozostaje najpopularniejszym benefitem pracowniczym. 94 proc. respondentów wskazuje, że udostępnianie pracownikom ubezpieczenia na życie jest świadczeniem oferowanym od kilku lat, a nieliczne przedsiębiorstwa wprowadziły ten benefit w ubiegłym roku wraz z pojawieniem się zagrożenia epidemiologicznego.

Ewa Dąbrowska, dyrektor Pionu Klienta Korporacyjnego w Nationale-Nederlanden, mówi: „Warto podkreślić, że dziś ubezpieczenie grupowe na życie to nie tylko świadczenie na wypadek najgorszego. Produkty te coraz częściej rozwijane są jako element ochrony zdrowia i wsparcia w razie ciężkich zachorowań czy niezdolności do pracy. Te komponenty są często odpowiedzią na największe wyzwania i ryzyka, jakie wiążą się np. z chorobami cywilizacyjnymi”.

Grupa NN specjalizuje się w świadczeniu usług finansowych z zakresu bankowości, ubezpieczeń i zarządzania aktywami. Firma wywodzi się z Holandii i ma ponad 150-letnią historię.

PZU zapewni dobry start pięcioraczkom z Gniezna

Fundacja PZU przekazała pięcioraczkom z Gniezna wózki trojaczy oraz bliźniaczy, a także polisę „Gwarantowane Jutro”. Dodatkowo PZU Zdrowie ufundowało pakiet medyczny dla całej rodziny. Anastazja, Klara, Laura, Wiktoria i Maksymilian przyszli na świat 17 stycznia 2021 r. w poznańskim szpitalu. Jolanta Zabarnik-Nowakowska, prezes Fundacji PZU, mówi: „Blisko ludzi i ich potrzeb –  to hasło, którym kierujemy się w Fundacji PZU. Kiedy usłyszeliśmy, że w rodzinie z Gnieźnie urodziły się pięcioraczki, natychmiast postanowiliśmy im pomóc. Oprócz radości i szczęścia, rodziców czeka teraz także wiele wyzwań”.

Anna Janiczek, prezes PZU Zdrowie, dodaje: „PZU Zdrowie od kilku lat oferuje wsparcie w ramach programu Karta Dużej Rodziny. Tej wyjątkowej dużej rodzinie chcemy szczególnie ułatwić start, dlatego postanowiliśmy objąć całą siódemkę kompleksową opieką medyczną, w tym pomocą indywidualnego opiekuna, który w razie potrzeby skoordynuje wizyty lekarskie i badania. Sama będąc mamą wiem, jak ważne jest dla rodziców poczucie komfortu związanego z tym, że ich pociecha jest w dobrych rękach”.

PZU jest największą firmą ubezpieczeniową w Polsce, jedną z największych instytucji finansowych w Europie Środkowo-Wschodniej.

CUK Ubezpieczenia laureatem Diamentów Forbesa 2021

Miesięcznik Forbes opublikował ranking najbardziej prestiżowych firm z całej Polski. Wśród nich znalazła się multiagencja CUK, która w tym roku obchodzi swoje 20‑lecie. Podkreśla, że mimo wieloletniego doświadczenia w branży ubezpieczeń, nie rezygnuje z dalszego rozwoju, wdrażając coraz więcej technologicznych rozwiązań. Firma inwestuje w nowoczesne narzędzia informatyczne, nieustanne podnoszenie kompetencji swoich partnerów i doradców oraz rozwój sieci sprzedaży.

Przemysław Grabowski, członek zarządu CUK, mówi: „Bardzo się cieszę, że CUK Ubezpieczenia znalazło się wśród najszybciej rozwijających się firm w Polsce. To wyróżnienie jest dla nas potwierdzeniem skuteczności obranej przez nas misji. Miniony rok przyniósł wiele wyzwań i lekcji, a mimo to zakończyliśmy go z rekordową liczbą leadów sprzedażowych, otworzyliśmy nowe placówki i rozwinęliśmy sieć sprzedaży. Coraz wyższe wyniki sprzedażowe mówią same za siebie – Polacy chcą czuć się bezpiecznie i świadomie wybierają ubezpieczenia. Celem CUK Ubezpieczenia jest pomóc klientowi w wyborze najlepiej dopasowanej do jego potrzeb ochrony w najniższej cenie, a tym samym zapewnienie poczucia bezpieczeństwa w tym jakże szybko zmieniającym się świecie. CUK porównuje, a klient oszczędza”.

CUK Ubezpieczenia to multiagencja, współpracująca z większością wiodących na rynku ubezpieczycieli. Pierwszy oddział powstał w Toruniu, obecnie znajduje się tam centrala firmy.

Przedłużone wsparcie dla europejskiego eksportu

Komisja Europejska przedłużyła do końca grudnia 2021 r. możliwość udzielania państwowych gwarancji ubezpieczeniom krótkoterminowych kredytów eksportowych dotyczących rynków Unii i wybranych krajów OECD – podkreśla KUKE. Jak dodaje, to niepewność związania z tempem wychodzenia z recesji skłoniła władze UE do przedłużenia działania specjalnych instrumentów wspierających eksport. KUKE informuje, że w związku z decyzją KE polscy eksporterzy mogą korzystać z dwóch wersji oferowanego przez KUKE ubezpieczenia należności handlowych KUKE GAP EX i KUKE GAP EX+ o pół roku dłużej niż dotąd było to możliwe.

Elżbieta Kacprzykowska, dyrektor Departamentu Sprzedaży KUKE, komentuje: „Z zebranych przez Komisję opinii wynika, że pomimo wychodzenia europejskiej gospodarki z zapaści i optymistycznych prognoz na ten rok, eksporterzy nadal nie mogą znaleźć ubezpieczenia dla swoich transakcji sprzedaży do krajów Wspólnoty na zasadach komercyjnych. Widać, że KE niepokoi się o stan koniunktury i dlatego uznała za niezbędne przedłużenie możliwości wspierania eksportu przez udzielanie państwowych gwarancji”.

Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych ubezpiecza transakcje handlowe polskich przedsiębiorców. Od 1991 r. oferuje usługi zapewniające bezpieczną wymianę handlową zarówno w kraju, jak i za granicą.

Nominacje:

  • Marsh rozwija zespół ds. ubezpieczeń transakcyjnych

W lutym do zespołu Marsh PEMA (fuzje i przejęcia) dołączyli: Marcin Stoń oraz Kamil Adamski. Marcin Stoń posiada ponad 13-letnie doświadczenie w obszarze ubezpieczeń finansowych. Poprzednio był związany z Tokio Marine, gdzie przez ostatnie lata zajmował się ubezpieczeniami transakcyjnymi. Wcześniej pracował m.in. w: Deloitte i EY. Ukończył Prawo na Uniwersytecie Warszawskim oraz Stosunki Międzynarodowe w Szkole Głównej Handlowej Kamil Adamski specjalizuje się w obsłudze transakcji M&A i prawie korporacyjnym. Doradzał wielu lokalnym i międzynarodowym klientom, w tym inwestorom branżowym oraz funduszom private equity i venture capital. Poprzednio pracował w polskich biurach międzynarodowych kancelarii prawniczych (Weil, Gotshal & Manges i Noerr) oraz jako prawnik in-house u globalnego brokera ubezpieczeniowego. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, adwokat (obecnie niepraktykujący w zawodzie). Aktualnie zespół, razem z Małgorzatą Splett i Bartoszem Żółtowskim, tworzy 4 ekspertów dedykowanych do obsługi lokalnych transakcji.

Produkty:

  • Nowe ubezpieczenie na życie od Allianza

Od lutego u agentów Allianza i multiagentów można kupić nowe ubezpieczenie na życie „Allianz Bezpieczne Życie”. Jak podkreśla ubezpieczyciel, są to proste i przejrzyste pakiety, które pozwalają klientom na wybór dogodnego dla siebie rozwiązania, w zależności od potrzeb. Dodatkowo klienci mogą dobrać także tzw. „pakiety dodatkowe” dla wzmocnienia ochrony m.in. dla aktywnych, kardiologiczny, senior, onkologiczny, twoje dzieci czy komunikacyjny. Pakiety zostały tak skonstruowane, aby zapewnić ochronę nie tylko w przypadku śmierci, lecz także poważnego zachorowania, leczenia w szpitalu, czy świadczeń powypadkowych. Nowością jest m.in. suma na refundację kosztów leczenia po wypadku, assistance z limitem 10 tys. zł na zdarzenie, a w wariantach obejmujących ryzyka dziecięce znajdują się świadczenia w formie renty po śmierci ubezpieczonego, gdzie sama wartość comiesięcznego świadczenia (w zależności od wariantu zakresu) będzie sięgała 900 zł na każde z osieroconych dzieci. Allianz zaznacza, że regularnie wdraża kolejne produkty ubezpieczeniowe skonstruowane na zasadzie pakietów – w duchu upraszczania i ułatwienia wyboru odpowiedniego produktu dla klienta.

Aon wchodzi w 2021 r. w silnej pozycji

W 2020 r. Aon zanotował 11,1 mld USD przychodów ogółem, co jest wynikiem zbliżonym do tego z 2019 r. Zysk netto z działalności kontynuowanej przypisany akcjonariuszom wyniósł 1,96 mld USD, w porównaniu z 1,5 mld USD w roku poprzednim. Z kolei w samym 4. kwartale przychody ogółem wyniosły 3 mld USD, co oznacza wzrost o 3 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Zysk netto wyniósł 524 mln USD (374 mld USD w 4. kwartale 2019 r.). Całkowite koszty operacyjne spadły o 5 proc. do 2,3 mld USD w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku. Greg Case, CEO Aonu, mówi: „W czwartym kwartale odnotowaliśmy 2-procentowy wzrost przychodów w ujęciu organicznym oraz 4-procentowy wzrost zysku na akcję. W całym roku wolne przepływy pieniężne wzrosły o 1 mld USD – do 2,6 mld USD – co jest najwyższym wynikiem w historii naszej firmy i świadczy o stabilności naszego biznesu”.

Greg Case podkreśla, że firma wkracza w 2021 rok z silną pozycją – z rozmachem i dla samego Aonu, i dla zbliżającego się połączenia z Willis Towers Watson.

Aon jest globalną, profesjonalną firmą usługową, która sprzedaje szereg produktów ograniczających ryzyko finansowe. Aon zatrudnia około 50 tys. pracowników w 120 krajach.

Talanx: solidny zysk netto mimo Covid-19

Talanx w 2020 r. wygenerował zysk netto w wysokości 673 mln euro w porównaniu do 923 mln euro przed rokiem – wynika ze wstępnych, nieaudytowanych danych grupy. Jak podkreśla Talanx, solidny zysk udało się osiągnąć pomimo kosztów roszczeń związanych z Covid-19. Wyniki są zgodne z prognozą „wyraźnie przekraczającą 600 mln euro”, którą grupa Talanx opublikowała w listopadzie 2020 r. Zysk operacyjny wyniósł 1,7 mld euro. Składki przypisane brutto wzrosły o 4,1 proc. do 41,1 mld euro.

Koszty odszkodowań z tytułu Covid-19, o łącznej wysokości 1,5 mld euro, dotyczyły w szczególności obszaru ubezpieczeń dla przemysłu i reasekuracji oraz segmentu Retail Germany. Gdyby nie te roszczenia, grupa przekroczyłaby ubiegłoroczne, rekordowe wyniki. Na rok 2021 Talanx podtrzymuje swoje oczekiwania dotyczące zysku netto w przedziale pomiędzy 800 a 900 mln euro, pomimo trwającego kryzysu związanego z koronawirusem. Zarząd i rada nadzorcza zamierzają zaproponować walnemu zgromadzeniu dywidendę za rok obrotowy 2020 na poziomie z roku poprzedniego, czyli 1,50 euro na akcję, pod warunkiem uzyskania zgody organów nadzorczych.

Grupa Talanx/HDI ma ponad 100-letnią historię i doświadczenie w branży finansowej. W Polsce grupa działa w sektorze ubezpieczeń majątkowych i na życie.

Chiński holding Allianza ze 100 proc. udziałów w spółce życiowej

Allianz China Insurance Holding oraz CITIC Trust podpisali umowę przeniesienia własności, na mocy której Allianz China Insurance Holding nabędzie od CITIC 49 proc. udziałów w Allianz China Life Insurance. Po dokonaniu transakcji Allianz China Life Insurance stanie się spółką w pełni zależną od chińskiego holdingu Allianza. Transakcja podlega zatwierdzeniu przez lokalne organy regulacyjne.

Jak podkreśla Allianz, umowa przeniesienia kapitału świadczy o silnym zaufaniu i długoterminowym zaangażowaniu grupy na rynku chińskim. Sergio Balbinot, członek zarządu Allianz i prezes Allianz China Insurance Holding, podkreśla, że Chiny są ważnym, strategicznym rynkiem dla grupy Allianz, w związku z tym ubezpieczyciel dążył do uzyskania 100-procentowej własności w chińskiej spółce życiowej. Solmaz Altin, CEO Allianz China Insurance Holding, dodaje, że Chiny są na dobrej drodze, aby stać się największym rynkiem ubezpieczeniowym na świecie.

Allianz to niemiecka grupa świadcząca usługi ubezpieczeniowe i finansowe w 70 krajach Europy i świata. Według rankingu Forbes, Allianz jest największym ubezpieczycielem na świecie biorąc pod uwagę kombinację przychodów, zysku, zarządzanych aktywów i wartości rynkowej.  Na polskim rynku działa w sektorze ubezpieczeń majątkowych i na życie oraz emerytalnym i funduszy inwestycyjnych.

Futureset – nowa globalna platforma od Lloyds'a

Lloyd's uruchomił nową globalną platformę Futureset, której celem jest zwiększenie odporności społeczeństwa i gospodarki na największe światowe ryzyka. Platforma powstała w odpowiedzi na duże i złożone wyzwania oraz skutki pandemii Covid-19, a także pilną potrzebę rozpoczęcia dialogu między społeczeństwem, ubezpieczycielami i rządami, by stawić czoła wyzwaniom, jakie niesie ze sobą to ryzyko.

Futureset wykorzystuje wiedzę oraz międzybranżowy dialog na temat najbardziej złożonych rodzajów ryzyk. Platforma skoncentruje się na analizie wniosków wyciągniętych z pandemii Covid-19, a także na badaniu globalnego ryzyka związanego ze zmianą klimatu. Jak informuje Lloyd's, Futureset rozpoczyna się 6-częściową serią kursów Masterclass na temat ryzyka systemowego, która zgromadzi ekspertów z branży, środowisk akademickich i rządowych, którzy pomogą specjalistom w dziedzinie ubezpieczeń i ryzyka pogłębić wiedzę i doświadczenie w zakresie ryzyka systemowego. W ramach Futureset Lloyd's uruchomi również serię wideo. John Neal podkreśla, że Futureset ma na celu zbliżenie do siebie społeczności, firm, ubezpieczycieli i rządów w celu znalezienia rozwiązań dla ryzyka, które zagraża wspólnej przyszłości.

Lloyd’s jest najstarszym, liczącym ponad 300 lat, działającym rynkiem ubezpieczeniowym na świecie. Dzięki niepowtarzalnej strukturze chwali się, iż nigdy nie odmówił wypłaty należnego odszkodowania.

Ubezpieczenia w liczbach

3,1 mln

Tyle Polaków po 3. kwartale 2020 r. miało prywatne ubezpieczenie zdrowotne.

Cytat tygodnia

Z pewnością banki występujące w roli agentów ubezpieczeniowych powinny w sposób ciągły doskonalić umiejętność diagnozowania potrzeb ubezpieczeniowych swoich klientów. Właściwe spersonalizowana oferta zaproponowana w czasie, w którym klient potrzebuje konkretnej ochrony, wydaje się być kierunkiem rozwoju bancassurance.

Andrzej Sowa, dyrektor Centrum Agile Kredyty i Ubezpieczenia w banku ING

Słowniczek

Szkoda osobowa

Szkoda obejmująca śmierć, uszkodzenie ciała lub rozstrój zdrowia oraz utracone korzyści, które poszkodowany mógłby osiągnąć, gdyby nie doznał uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia. Jeżeli ryzyko było objęte ochroną w ramach umowy ubezpieczenia, szkoda osobowa stanowi przesłankę do ubiegania się o wypłatę zadośćuczynienia i odszkodowania.