Ze strony, blogów i wydarzeń PIU
Iwona Szczęsna - Człowiekiem Roku Ubezpieczeń
Na blogu ekspertów PIU:
Dlaczego ORSA powinna pozostać własną oceną ryzyka i wypłacalności?
5 stycznia br. PIU przekazała odpowiedź dotyczącą opinii w sprawie nadzorowania stosowania przez zakłady w ramach ORSA scenariuszy dotyczących ryzyka zmian klimatu (ang. Consultation on the draft Opinion on the supervision of the use of climate change risk scenarios in ORSA). ORSA powinna pozostać własną oceną ryzyka i wypłacalności. Oczekiwania EIOPA są trudne do zrealizowania. Ponadto generują możliwość błędnej interpretacji wyników. Poniżej podsumowujemy nasze stanowisko w publicznych konsultacjach.
Stanowisko PIU – dlaczego ORSA powinna pozostać własną oceną ryzyka i wypłacalności?
Na blogu poradnikowym nawypadekgdy.pl:
Gdy robi się ślisko, czyli odszkodowanie za złamanie
Wreszcie doczekaliśmy się śniegu, bestia ze wschodu dotarła do Polski. A wraz z bestią na chodnikach pojawił się śnieg, błoto pośniegowe i lód. Na pewno łatwiej o wypadek, poślizgnięcie, zwichnięcie nogi lub złamanie ręki. Co jeśli zdarzy się to na oblodzonym chodniku? Jak dostać odszkodowanie za złamanie ręki lub nogi? Jaka polisa przyda się na pewno?
Saltus oferuje organizację szczepień na Covid-19 w firmie
Narodowy Program Szczepień przeciw Covid-19 zakłada możliwość zorganizowania mobilnych punktów szczepień, m.in. w siedzibie przedsiębiorstwa. Możliwość zorganizowania takiego punktu oferuje Saltus – informuje Xenia Kruszewska, dyrektor Działu Ubezpieczeń Zdrowotnych w Saltusie. Jak dodaje: „Choć powszechne zapisy na szczepienia jeszcze nie ruszyły, to nasi ubezpieczeni mogą już zgłaszać chęć przygotowania punktu u siebie w firmie. Podobnie jak szczepienia w ramach NFZ, są one bezpłatne. Także organizacja punktu nie wiąże się z żadną opłatą. Co więcej, będą z nich mogły skorzystać też rodziny i partnerzy pracowników”.
Ubezpieczeni zainteresowani rozwiązaniem Saltusa powinni zgłosić się do ubezpieczyciela i podać liczbę osób, która chce się w ten sposób zaszczepić. Resztą zajmą się już partnerzy medyczni Saltusa (m.in. Polmed), którzy przygotują punkt i zaszczepią wszystkich chętnych. Szczepienia poszczególnych grup wiekowych w firmach będą się odbywały zgodnie z etapami określonymi w Narodowym Programie Szczepień przeciw Covid-19.
Saltus Ubezpieczenia to marka specjalizująca się w ubezpieczeniach korporacyjnych. Oferta produktowa to m.in. ubezpieczenia typu employee benefits, grupowe ubezpieczenie zdrowotne, grupowe ubezpieczenie na życie, ubezpieczenia majątku przedsiębiorstwa.
Dolnośląscy farmaceuci ubezpieczeni w Ergo Hestii
Decyzją Okręgowej Rady Aptekarskiej Dolnośląskiej Izby Aptekarskiej we Wrocławiu członkowie DIA zostali objęci ubezpieczeniem OC w Ergo Hestii w zakresie wykonywania zawodu farmaceuty.
Projekt ten został zrealizowany m.in. w odpowiedzi na głosy członków Izby wyrażone w ankiecie, w której podnosili potrzebę takiego świadczenia. Całkowity koszt ubezpieczenia OC zostanie pokryty w ramach składki członkowskiej i nie będzie wiązał się z żadną dodatkową dopłatą. Ubezpieczeniem zostaną objęci wszyscy farmaceuci regularnie opłacający składkę członkowską na rzecz DIA. Suma gwarancyjna ubezpieczenia to 100 tys. zł na jedno zdarzenie i 3 mln zł na wszystkie zdarzenia w okresie ubezpieczenia dla członka. Poza samym ubezpieczeniem OC w ramach świadczenia farmaceuci zostają objęci również ochroną prawną. Jeżeli podczas likwidacji szkody konieczna będzie konsultacja z prawnikiem, jej koszt będzie rozliczany w ramach ubezpieczenia.
Grupa Ergo należy do Munich Re. Obecna na naszym rynku zarówno w sektorze ubezpieczeń majątkowych, jak i na życie.
W UFG będzie nowy system monitorowania ubezpieczeń obowiązkowych
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny ogłosił przetarg na zaprojektowanie, dostawę, wdrożenie oraz opiekę serwisową posprzedażową Systemu Monitorowania Ubezpieczeń Obowiązkowych. Szacowana wartość zamówienia wynosi 13,8 mln zł netto. Odbiór końcowy projektu planowany jest w 2023 roku.
System Monitorowania Ubezpieczeń Obowiązkowych (SMUbOb) skupi wszystkie funkcjonalności związane z zadaniami UFG w obszarze wykrywania osób niespełniających obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC ppm i OC rolników. Uruchomione zostaną e-usługi dla obywateli i przedsiębiorców, przypominające o terminowym zawarciu umowy, co powinno ograniczyć ryzyko sankcji za brak ochrony. Osoby, które otrzymały wezwanie do zapłaty, będą mogły załatwić całą sprawę poprzez internet. Dla instytucji zaangażowanych w kontrolę przestrzegania obowiązku ubezpieczenia udostępnione zostaną e-usługi wspomagające realizację ustawowych zadań w tym obszarze.
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny zaspokaja roszczenia z OC komunikacyjnego i OC rolników w przypadku, kiedy sprawca jest nieznany lub nie miał obowiązkowego OC.
Inter pracownikom medycznym w czasie pandemii
Inter przygotował dodatkową ochronę ubezpieczeniową dla pracowników medycznych, którzy w przypadku gdyby ich zabrakło w wyniku Covid-19, chcą zadbać o bezpieczeństwo i stabilność finansową swoich najbliższych. Ubezpieczyciel w ramach akcji „Inter pracownikom medycznym w czasie pandemii” zaprasza do zawarcia umowy ubezpieczenia Inter Medyk Life w wariancie od I do VI. Oferta zawiera w cenie dodatkowe ubezpieczenie, które w przypadku śmierci spowodowanej Covid-19 zwiększa sumę ubezpieczenia o kwotę 50 lub 100 tys. złotych w zależności od wariantu ubezpieczenia. Rozszerzona ochrona ubezpieczeniowa dostępna jest dla przedstawicieli zawodów medycznych w wieku 18-65 lat, którzy na dzień 4 stycznia br. posiadają ochronę w ramach ubezpieczenia Inter Medyk Life z sumą ubezpieczenia powyżej 1 tys. zł. Dotyczy to zarówno obecnych, jak i przyszłych klientów.
Akcja „Inter Pracownikom Medycznym w czasie pandemii” trwa od 4 stycznia do 28 lutego br. Maksymalny okres, w którym obowiązuje dodatkowa ochrona ubezpieczeniowa, to 3 miesiące.
Inter to niemiecki koncern, oferujący ubezpieczenia zdrowotne oraz specjalistyczne programy ubezpieczeniowe. W Polsce jest jedynym akcjonariuszem Inter i Inter Życie.
KIR: ubezpieczyciele w awangardzie cyfrowej obsługi klientów
Rok 2020 upłynął pod znakiem cyfrowego przyspieszenia – wskazuje KIR. Ten trend był bardzo wyraźny także w branży ubezpieczeniowej. Postępująca transformacja technologiczna przyniosła gruntowne zmiany w sposobie pozyskiwania klientów, obsłudze operacyjnej, płatnościach składek, wypłatach ubezpieczeń czy mechanizmach zdalnej identyfikacji. Funkcjonujący na polskim rynku ubezpieczyciele są w trakcie digitalizacji procesów, ich udoskonalania lub rozwijania. Ubezpieczyciele w Polsce zdołali płynnie przyspieszyć tę transformację, korzystając m.in. z doświadczeń i rozwiązań szeroko rozumianego sektora regulowanego. Przykładem konkretnych zastosowań innowacyjnych technologii są tutaj np. usługi zaufania oraz identyfikacji elektronicznej, opracowane przez KIR w oparciu o infrastrukturę systemu bankowego, które znacząco ułatwiają ubezpieczycielom przejście na zdalną obsługę klienta.
W czasie pandemii niezwykle cenna okazała się usługa mojeID dostarczana przez KIR. mojeID jest coraz szerzej wykorzystywane przez firmy ubezpieczeniowe dla zdalnego potwierdzania tożsamości. Obecnie korzysta z niej Open Life, PZU, PKO Ubezpieczenia i Nationale-Nederlanden.
KIR to hub technologiczny, kluczowy podmiot infrastruktury polskiego systemu płatniczego i dostawca cyfrowych rozwiązań dla bankowości, gospodarki i administracji. Zapewnia usługi, które podnoszą poziom digitalizacji procesów, zarówno w sferze komercyjnej, jak i w administracji publicznej. Wśród projektów KIR są narzędzia do zdalnej weryfikacji tożsamości – mojeID oraz elektroniczny podpis kwalifikowany – mSzafir.
Ubezpieczenia Pocztowe ruszają za sprzedażą online
Pocztowe TUW uruchamia kanał direct. Ubezpieczyciel ma na celu otwarcie się na klientów, którzy preferują samodzielny zakup polisy bez wychodzenia z domu. Na stronie online.ubezpieczeniapocztowe.pl istnieje możliwość dokonania szybkiej kalkulacji składki oraz zakupu ubezpieczenia domu/mieszkania oraz podróży. Kolejnym krokiem będzie wprowadzenie do sprzedaży ubezpieczeń dla małego biznesu i komunikacyjnych oraz otwarcie się na obecność w porównywarkach. Do tej pory działania sprzedażowe skierowane do klienta indywidualnego Pocztowe opierało się przede wszystkim na rozległej sieci placówek Poczty Polskiej, a od wiosny 2020 r. rozwijało sprzedaż zdalną. Jak podkreśla ubezpieczyciel, pandemia pokazała, że dywersyfikacji kanałów i metod sprzedaży może być bardzo pomocna w sytuacji lockdownu.
Stanisław Sokołowski, wiceprezes Pocztowego, komentuje: „Większość naszych ubezpieczonych to osoby, które odwiedzają placówki pocztowe i świadomie wybierają tradycyjny sposób zakupu ubezpieczenia. Wejście w internetowy kanał sprzedaży pozwoli nam trafić z ofertą do zupełnie nowej grupy docelowej, czyli do osób, które porównują ceny online i finalnie zawierają umowy ubezpieczeniowe bez jakiegokolwiek kontaktu z pośrednikiem. To właśnie z myślą o takich klientach w pierwszym etapie budowy „direct” wprowadziliśmy sprzedaż ubezpieczeń mieszkaniowych i podróżnych”. Jak dodaje, informatyzacja usług i praca nad wygodnym, cyfrowym dostępem do posiadanej oferty wpisuje się w wizję ubezpieczyciela.
Pocztowe TUW zostało powołane przez Pocztę Polską w grudniu 2002 r. Oferuje ubezpieczenia majątkowe i pozostałe osobowe, z wyłączeniem ubezpieczeń ochrony prawnej.
„Jesteśmy przy Tobie” – druga odsłona kampanii Avivy
Ruszyła druga odsłona kampanii reklamowej Avivy „Jesteśmy przy Tobie”. Jej celem jest wsparcie sprzedaży ubezpieczeń na życie i zdrowie, a także ubezpieczeń majątkowych. Marta Strzyżewska, dyrektor marketingu i cyfryzacji w Avivie, podkreśla, że tematem kampanii pozostaje znaczenie poczucia bezpieczeństwa, które jest kluczową wartością ubezpieczeń, również w trudnych czasach pandemii. Styczniowy spot zwraca uwagę na ubezpieczenie na wypadek poważnego zachorowania na sumę sięgającą nawet 800 tys. zł. Zapewnia ono wypłatę środków w razie zdiagnozowania jednej z 45 poważnych chorób. Ubezpieczony może przeznaczyć pieniądze na diagnostykę, leczenie, leki, rehabilitację, bieżące utrzymanie, spłatę zobowiązań czy też potraktować je jako rekompensatę utraconych dochodów. Aviva podkreśla, że ubezpieczenie na wypadek poważnego zachorowania jest najczęściej wybieranym przez klientów rozszerzeniem ubezpieczenia na życie. W 3 pierwszych kwartałach 2020 r. ubezpieczyciel wypłacił ponad 49 mln zł klientom zmagającym się z poważnymi chorobami.
Kampania telewizyjna i internetowa rozpoczyna się 11 stycznia i potrwa do 21 marca. Łukasz Wyrzykowski, senior brand manager w Avivie, dodaje, że ubezpieczyciel w styczniu reklamuje ubezpieczenia na życie i zdrowie, zaś w lutym i marcu – majątkowe. Spoty emitowane są w mediach ogólnopolskich oraz w kanałach tematycznych. Reklamy pojawiają się też w radiu, na outdoorze oraz w mediach społecznościowych.
Grupa Aviva działa w 16 krajach. Obsługuje na całym świecie ok. 40 mln klientów i zarządza aktywami o wartości ok. 364 miliardów funtów.
Połączenie Ergo Digital IT I Ateny
Ergo Digital IT oraz Atena Usługi Informatyczne i Finansowe zakończyły proces integracji prawnej, w wyniku którego powstała spółka Ergo Technology & Services. ET&S łączy wiedzę i umiejętności specjalistów IT o różnorodnym doświadczeniu, tworząc specjalistyczną organizację oferującą pełen zakres usług IT i technologii cyfrowej biznesom grupy Ergo na całym świecie. Firma posiada kompetencje w zakresie transformacji cyfrowej, a także know-how w tworzeniu i wdrażaniu złożonych systemów informatycznych, kładąc silny nacisk na jakość rozwiązań oraz portfolio idealnie dopasowane do potrzeb rynku ubezpieczeń.
Dzięki biurom w Warszawie, Sopocie, Berlinie, Olsztynie i Gdańsku oraz ponad 900 specjalistom IT, ET&S zapewnia wymianę wiedzy, możliwości rozwoju na skalę międzynarodową oraz atrakcyjne, wielokulturowe środowisko pracy.
Paul Spiteri, Chief Executive Officer ET&S, mówi: „ET&S S.A. została zbudowana w oparciu o głęboką wiarę w markę i wspólne DNA obu organizacji – Ergo Digital IT i Ateny. Łącząc siły pod jednym szyldem, chcemy wykorzystać naszą wspólną wiedzę i kompetencje, aby zaoferować naszym klientom najwyższej jakości usługi informatyczne, tworząc równocześnie fantastyczne, międzynarodowe środowisko pracy dla naszych specjalistów.”
Grupa Ergo należy do Munich Re. Obecna na naszym rynku zarówno w sektorze ubezpieczeń majątkowych, jak i na życie.
Nominacje:
-
Anna Beker dołączyła do zespołu Nord Re
Do zespołu Nord Re dołączyła Anna Beker, która objęła stanowisko dyrektora Biura Reasekuracji. Anna Beker z rynkiem brokerskim związana jest od początku swojej kariery zawodowej, tj. od 2010 r. Jest zarówno brokerem ubezpieczeniowym, jak i reasekuracyjnym. Przez wiele lat pełniła funkcję brokera ubezpieczeniowego – specjalisty ds. likwidacji szkód w EIB. Następnie swoją karierę zawodową rozwijała w grupie Smartt, obejmując funkcję dyrektora ds. likwidacji szkód. Jak podkreśla Nord Re, Anna Beker posiada bogate doświadczenie zdobyte zarówno w likwidacji szkód ubezpieczeniowych, jak i szkód reasekuracyjnych (w tym rozliczeń) dotyczących strategicznych i kluczowych dla gospodarki kraju podmiotów z różnych branż.
-
Paweł Młot zasila szeregi PBG
Paweł Młot – dotychczasowy dyrektor ds. klientów strategicznych w grupie Smartt (dawniej THB) – po niespełna 5 latach odszedł z firmy i dołączył do zespołu Polish Brokers Group. Objął funkcję dyrektora Departamentu Ubezpieczeń Majątkowych. Wcześniej związany m.in. z GrECo, NetBroker oraz Protektorem, również jako członek zarządów.
Produkty:
-
„Pandemia pod kontrolą” w Nationale-Nederlanden od Europ Assistance
Europ Assistance przygotowało dla klientów ubezpieczeń grupowych oferowanych przez Nationale-Nederlanden nowy produkt – „Pandemia pod kontrolą”. Ubezpieczenie oferuje wsparcie nie tylko w przypadku zachorowania na Covid-19, ale też na inne choroby pandemiczne. Oferta obejmuje ochronę związaną z wystąpieniem epidemii/pandemii i wsparcie podczas różnych etapów choroby, tj. ochronę profilaktyczną, pomoc w trakcie kwarantanny, pomoc w trakcie leczenia szpitalnego i po hospitalizacji oraz usługi telemedycyny, które w obliczu zagrożenia epidemicznego są najlepszą i czasami jedyną formą wsparcia medycznego. Klienci będą mieli zagwarantowane rozpoznanie objawów, zdalne konsultacje medyczne z lekarzem pierwszego kontaktu czy telekonsultacje psychologiczne. Dodatkowo w ofercie znajduje się szereg świadczeń, które będą przydatne podczas pobytu na kwarantannie lub w szpitalu, np. opieka nad dziećmi lub osobami starszymi, zakupy z dostawą do domu, zdalne wsparcie IT, test na obecność wirusa czy organizację i pokrycie kosztów izolacji domowej. W ramach produktu przewidziana jest także pomoc po hospitalizacji, np. zdalne konsultacje lekarskie, transport medyczny, opieka nad dziećmi, dostawa zakupów czy organizacja i pokrycie kosztów rehabilitacji.
Generali przejmuje grecką Axę
Generali podpisało umowę nabycia greckiego biznesu Axy za 165 mln euro. Ponadto, renegocjowało umowę dystrybucyjną obowiązującą obecnie między grecką Axą a Alpha Bankiem, wygasającą w 2027. Generali przedłużyło ją do 2040 r. Jak podkreśla włoski ubezpieczyciel, przejęcie jest zgodne z jego strategią polegającą na wzmocnieniu pozycji europejskiego lidera i zwiększeniu zaangażowania w ubezpieczeniach majątkowych i zdrowotnych. Transakcja ma zapewnić Generali drugą pozycję na greckim rynku majątkowym i trzecią na zdrowotnym. Jednocześnie ma wzmocnić obecność na rynku życiowym.
Również Axa podkreśla, że sprzedaż greckich operacji jest zgodna z jej strategią upraszczania biznesu. Transakcja ma zostać sfinalizowana do końca 2. kwartału 2021 r. Axa w Grecji obsługuje 600 tys. klientów i zatrudnia 249 pracowników. Swoje produkty dystrybuuje we współpracy z Alpha Bankiem, a także poprzez agentów, brokerów oraz bezpośrednie kanały sprzedaży.
Grupa Generali jest jednym z wiodących ubezpieczycieli w Europie Środkowo-Wschodniej. W Polsce działa za pośrednictwem czterech spółek.
Axa to jedna z największych grup ubezpieczeniowych na świecie. W Polsce oferuje ubezpieczenia ochronne, inwestycyjne, emerytalne, turystyczne, komunikacyjne oraz ubezpieczenia korporacyjne.
NN zakończył przejęcie biznesu od Vivat
Grupa NN, po uzyskaniu zgody De Nederlandsche Bank – holenderskiego regulatora –zakończyła przejęcie biznesu non-life ubezpieczyciela Vivat. Vivat został wystawiony na sprzedaż przez chińskiego właściciela – Anbang. W ramach transakcji Athora nabyła biznes życiowy i zarządzania aktywami Vivat. Jednocześnie przejęcie oznacza wejście Athory na rynek holenderski.
W związku z uzyskaniem zgody na przejęcie, Vivat non-life przestał istnieć, a NN przejęła wszystkie aktywa i pasywa spółki. Połączenie zostało dokonane 31 grudnia 2020 r. i stało się prawnie skuteczne z dniem 1 stycznia 2021 r.
Grupa NN specjalizuje się w świadczeniu usług finansowych z zakresu bankowości, ubezpieczeń i zarządzania aktywami. Firma wywodzi się z Holandii i ma ponad 150-letnią historię.
Prudential jako pierwszy na kaskach hokeistów NHL
Logo amerykańskiego Prudential Financial pojawi się na kaskach hokeistów klubu New Jersey Devils. To pierwsze w historii ligi NHL umieszczenie logotypu marki w tym miejscu i efekt zmian, które ostatnio wprowadzono. Kluby w nadchodzącym sezonie mają możliwość umieszczenia reklamy jednego sponsora na kaskach zawodników. Wartość tych reklam szacowana jest na ok. 15 mln USD, co ma zrekompensować klubom straty związane z pandemią.
Jake Reynolds, prezes New Jersey Devils, mówi: „Ze względu na nasze wspólne wartości, zaangażowanie na rzecz naszych fanów, społeczności, edukację i nauczanie młodzieży, Prudential był naturalnym partnerem, którego markę z dumą prezentujemy w tym wyjątkowym sezonie 2020-21. Z niecierpliwością czekamy na to, by po raz kolejny wejść na lód razem z Prudentialem, na ten bardzo oczekiwany sezon hokejowy”.
Prudential to brytyjska grupa ubezpieczeniowa ze znaczącym operacjami w Azji i USA. Na całym świecie posiada ponad 21 mln klientów.
Cyfrowe rozwiązania w ubezpieczeniach na wypadek poważnych zachorowań
Firmy Further i Trustedoctor łączą się w celu stworzenia cyfrowych rozwiązań E2E w zakresie ubezpieczeń na wypadek poważnych zachorowań. Nowy podmiot ma bardziej kompleksowo odpowiadać na szybko rosnące zapotrzebowanie ubezpieczycieli i pracodawców na przystępne cenowo rozwiązania w zakresie leczenia poważnych zachorowań przez światowych ekspertów medycznych. Jak podkreślono, połączenie wiedzy specjalistycznej Further i Trustedoctor ma pomóc wykreować znaczącą wartość poprzez ofertę nowego rozwiązania w zakresie leczenia poważnych chorób, umożliwiającego pacjentom na całym świecie bieżący dostęp do międzynarodowych specjalistów i szpitali, zarówno osobiście, jak i poprzez wirtualne konsultacje. Firma będzie prowadzić działalność w ponad 30 krajach i będzie współpracować z ponad 300 ubezpieczycielami i pracodawcami.
W Polsce Further działa od 2013 r (wcześniej pod marką Best Doctors Underwriting Iberia). Oferuje produkty i usługi przez największych ubezpieczycieli w Polsce – PZU, Ergo Hestię, Allianz, Avivę, Axę – a także Luxmed i PKO BP.
Ubezpieczenia w liczbach
12,8 mld zł
Tyle wyniosły wypłaty z ubezpieczeń na życie po 3. kwartale 2020 r.
Cytat tygodnia
W 2020 r. zmianom uległa nie tylko rzeczywistość, w której żyjemy, ale także świat ubezpieczeń. Musieliśmy sprostać niełatwym i dotąd niespotykanym wyzwaniom. Zmierzyć się z nową organizacją pracy i pozostawać w gotowości wobec zmieniającego się prawa i obostrzeń. Na ten trudny czas warto jednak patrzeć nie tylko poprzez pryzmat trudności, ale i szans oraz nowych, rozwijających doświadczeń. 2020 r. był chociażby impulsem do przyspieszenia cyfryzacji naszych firm oraz do rozwoju kontaktu z klientami w formie zdalnej.
Rafał Hiszpański, prezes DAS
Słowniczek
MLOP (ang. machinery loss of profit)
ubezpieczenie przerw w produkcji (ang. business interruption), gdzie bazową umową ubezpieczenia jest ubezpieczenie maszyn od uszkodzeń (ang. machinery breakdown).