09
04.21
Internetowy Tygodnik Ubezpieczeniowy – współpraca z PIU doceniona przez Ministerstwo Rozwoju

Ze strony, blogów i wydarzeń PIU

Współpraca z PIU doceniona przez Ministerstwo Rozwoju

W pierwszym tegorocznym wydaniu newslettera SDGs Ministerstwo Rozwoju, Pracy u Technologii podkreśla, iż inicjatywa PIU i współpraca z KNF pomaga zinterpretować rozporządzenie SFDR na potrzeby rynku polskiego. Będzie przydatna dla polskich instytucji finansowych. Newsletter opisuje przygotowany przez PIU w ramach Grupy roboczej ds. zrównoważonego finansowania, schemat raportowania SFDR dla instytucji finansowych.

Schemat jest opisany na blogu ekspertów PIU:

Rozporządzenie SFDR zbliża się wielkimi krokami – start już 10 marca

Utworzenie w PIU grupy roboczej ds. ubezpieczeń GAP

Zarząd PIU podjął uchwałę o utworzeniu w PIU grupy roboczej ds. ubezpieczeń GAP. Prace grupy będą się koncentrowały na rozwoju ubezpieczeń od straty finansowej. Celem grupy jest wypracowanie rozwiązań umożliwiających poprawny rozwój tego typu produktów na polskim rynku poprzez wymianę doświadczeń, wspólną analizę szans i zagrożeń związanych z tą ofertą oraz przeciwdziałanie fraudom i edukowanie rynku w tym obszarze.

Wyższą śmiertelność związaną z Covid widać w wynikach ubezpieczycieli za 2020 r.

Polska Izba Ubezpieczeń podsumowała wyniki rynku w 2020 r. Na ubezpieczenia wydaliśmy podobną kwotę jak rok wcześniej. O ponad 10 proc. wzrosła wartość świadczeń z ochronnych ubezpieczeń na życie.

Na blogu poradnikowym nawypadekgdy.pl:

Ocal kieszonkowe! Jak działa OC w życiu prywatnym i dlaczego jest tak ważne?

Własny budżet dla bystrzaków. Czy opłaca się go prowadzić?

Ubezpieczenie NNW – polisa na WSZELKI wypadek

Ale jazda! Co powinieneś wiedzieć o ubezpieczeniach komunikacyjnych?

Jak działają ubezpieczenia - komiksy

Opublikowaliśmy serię komiksowych historyjek dla najmłodszych. 

Wystartowała kampania produktowa Uniqa

Ruszyła kolejna odsłona kampanii reklamowej Uniqa – Pomyśl, ile można zdziałać razem. Od 5 kwietnia w telewizji i internecie można zobaczyć spot promujący ubezpieczenie komunikacyjne. Historia opowiedziana w spocie ma podkreślić najistotniejsze korzyści płynące z posiadania dobrego ubezpieczenia komunikacyjnego – ważne zarówno dla klientów Uniqa, jak i wszystkich pozostałych posiadaczy aut. Bez względu na sposób zakupu polisy – u agenta lub przez internet – każdy klient przy zgłaszaniu szkody lub awarii oczekuje tego samego: natychmiastowej reakcji i sprawnej obsługi. Może nią być np. szybka pomoc assistance. Niezależnie od miejsca i okoliczności zdarzenia, szybka pomoc może być niezwykle istotna dla klienta. Dlatego w nowej kampanii produktowej został zaakcentowany właśnie ten benefit.

Agnieszka Durst-Wilczyńska, dyrektor Departamentu Zarządzania Marką po połączeniu Uniqa i Axa, podkreśla: „Po połączeniu Uniqa i Axa będziemy dążyli do tego, aby nasze ubezpieczenia były w gronie najatrakcyjniej wycenionych na rynku, oferowały likwidację szkód na najwyższym poziomie, dawały łatwy dostęp do obsługi oraz szeroki zakres ubezpieczenia. Ostatni element oferty jest dla nas bardzo ważny, dlatego zwracamy na niego szczególną uwagę”.

Uniqa to austriacka grupa ubezpieczeniowa działająca głównie na rynku europejskim. W Polsce grupa obecna jest w sektorze ubezpieczeń na życie i majątkowych.

Dobre wyniki TUW PZUW w 2020 roku

Większy od zakładanego o 14 proc. przypis składki brutto w wysokości 633,2 mln zł i wyższy względem planów o prawie 27 proc. wynik techniczny na poziomie 19,1 mln zł – to największe sukcesy TUW Polskiego Zakładu Ubezpieczeń Wzajemnych w 2020 roku. Dla należącego do Grupy PZU Towarzystwa był to rekordowy rok pod względem liczby ubezpieczanych członków, która wzrosła o 50 – do ponad 430.

Po zaledwie czterech pełnych latach działalności TUW PZUW stał się liderem rynku ubezpieczeń wzajemnych w Polsce, zdobywając w nim prawie jedną trzecią udziału. Rafał Kiliński, prezes TUW PZUW, mówi: „Osiągnęliśmy świetne wyniki mimo turbulencji spowodowanych pandemią Covid-19. To dowód na to, że nasz rozwój jest oparty na solidnych podstawach i dobrze rokuje na przyszłość. Sprzedajemy dużo i rentownie. W perspektywie nowej Strategii Grupy PZU na lata 2021-2024 mamy ambicję osiągnąć miliard złotych z przypisu składki. Dzięki temu nie tylko utrzymamy pozycję lidera na rynku ubezpieczeń wzajemnych, ale trafimy do pierwszej dziesiątki największych zakładów ubezpieczeniowych w Polsce”.

TUW PZUW jest odpowiedzią grupy kapitałowej PZU na coraz szersze zainteresowanie ubezpieczeniami wzajemnymi, które dają możliwość lepszego zarządzania ryzykiem, optymalizacji kosztów kontraktów oraz czasu zawierania umów ubezpieczenia dla podmiotów korporacyjnych, szpitali oraz jednostek samorządowych.

TFI PZU: rekordowy udział w PPK sektora finansów publicznych

Około 50 proc. jednostek sektora finansów publicznych wybrało ofertę PPK w TFI PZU. Umowę z TFI PZU o zarządzaniu PPK podpisało jak do tej pory ponad 57 tys. pracodawców. Marcin Żółtek, wiceprezes zarządu TFI PZU, podkreśla, że udało się osiągnąć rekordowy udział w rynku. Małgorzata Kot, członek zarządu PZU Życie, dodaje, że TFI PZU zaufało blisko 900 największych firm w Polsce. Wartość aktywów w subfunduszach PPK inPZU na koniec lutego 2021 roku wyniosła ponad 473 mln zł.

Osoby zatrudnione w jednostkach sektora finansów publicznych, które dołączą do PPK w TFI PZU, mogą skorzystać z bezpłatnych badań w placówkach PZU Zdrowie i NNW, a także zniżek na ubezpieczenia i atrakcyjnych ofert na produkty bankowe. 31 marca ruszyła też specjalna loteria dla uczestników PPK w TFI PZU. Aby wziąć w niej udział, wystarczy mieć aktywny dostęp do swojego rachunku PPK w serwisie inPZU.pl, uzupełniony adres e-mail w danych, otrzymać na rachunek PPK co najmniej jedną wpłatę, nie zrealizować żadnego rodzaju wypłaty ani nie złożyć deklaracji rezygnacji z dokonywania wpłat. Co miesiąc wśród uczestników losowane będą dwa iPhony 11. Loteria potrwa rok. Pierwsze losowanie już w połowie maja.

PZU jest największą firmą ubezpieczeniową w Polsce, jedną z największych instytucji finansowych w Europie Środkowo-Wschodniej.

PZU gotowe na współpracę z kolejnymi startupami

Coraz większą rolę na rynku startupów i insurtechów będą odgrywać rozwiązania związane z prewencją zdrowotną oraz starzeniem się społeczeństwa – wynika z analizy przeprowadzonej przez PZU i The Heart. 30 marca odbył się Insurtech Day Powered by PZU, w którym wzięły udział młode technologiczne firmy z Polski i świata. Zaprezentowały one najnowsze rozwiązania z obszaru opieki zdrowotnej, ze szczególnym uwzględnieniem osób w starszym wieku. W ramach Insurtech Day Powered by PZU, ubezpieczyciel zaprosił The Heart, który tworzy niezależne startupy, produkty i usługi, a także wspiera duże organizacje poprzez wyszukiwanie i wdrażanie technologii dostarczanych przez ekosystem wiodących startupów z całej Europy.

Marcin Kurczab, dyrektor ds. Innowacji w PZU, mówi: „Widzimy postępującą zmianę oczekiwań biznesu, która jest konsekwencją zmieniających się warunków rynkowych, oczekiwań klientów i starzeniem się społeczeństwa. Nadal szukamy rozwiązań oferowanych przez startupy w Polsce i na świecie z wykorzystaniem dużych zbiorów danych, digitalizacji i nowych interakcji z klientami, jednocześnie kładąc coraz większy nacisk na prewencję zdrowotną i usługi dla seniorów”.

PZU jest największą firmą ubezpieczeniową w Polsce, jedną z największych instytucji finansowych w Europie Środkowo-Wschodniej.

Ubezpieczenia Pocztowe rozpoczęły sprzedaż ubezpieczeń rolnych

1 kwietnia Ubezpieczenia Pocztowe wystartowały ze sprzedażą ubezpieczeń upraw z dopłatami z budżetu państwa. Rolnicy mogą ubezpieczyć uprawy na wypadek ryzyka wystąpienia gradu, przymrozków wiosennych, deszczu nawalnego, lawiny, obsunięcia się ziemi, huraganu czy pioruna, wybierając w tym roku spośród 4 pakietów:

+ Pakiet Grad – obejmujący szkody spowodowane przez grad.

+ Pakiet Grad i przymrozki – obejmujący szkody spowodowane przez grad i przymrozki wiosenne.

+ Pakiet Grad i inne ryzyka pogodowe – obejmujący szkody spowodowane przez grad, deszcz nawalny, lawinę, obsunięcie się ziemi, huragan, piorun.

+ Pakiet Wiosna – obejmujący szkody spowodowane przez grad, przymrozki wiosenne, deszcz nawalny, lawinę, obsunięcie się ziemi, huragan, piorun.

Ochroną w sezonie wiosennym można objąć: zboża, kukurydzę, ziemniaki, buraki cukrowe, rzepak, rzepik, rośliny strączkowe, tytoń, chmiel, wybrane gatunki warzyw oraz owoców.

Daniel Zahorenko, wiceprezes Pocztowego Towarzystwa Ubezpieczeń Wzajemnych, podkreślił, że zaletą oferty ubezpieczyciela jest jej dostępność na terenie całego kraju.

Pocztowe TUW zostało powołane przez Pocztę Polską w grudniu 2002 r. Oferuje ubezpieczenia majątkowe i pozostałe osobowe, z wyłączeniem ubezpieczeń ochrony prawnej.

Kilkuset twórców zgłosiło się do konkursu Artystyczna Podróż Hestii

318 – tylu twórców zgłosiło się do jubileuszowej edycji konkursu Artystyczna Podróż Hestii. 7 maja z tej grupy zostaną wybrani finaliści, których prace pojawią się na wystawie w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Laureaci konkursu zostaną wyłonieni 10 czerwca.

Tegoroczna edycja APH bazuje na ideach tworzenia wspólnoty, budowania mostów w świecie sztuki i działania ponad podziałami. Uczestnicy 20. edycji konkursu APH mają szansę odbycia miesięcznej podróży i rezydencji artystycznej w jednym z dwóch cenionych ośrodków rezydencyjnych, w Nowym Jorku i Wilnie. Pula nagród jubileuszowej edycji wydarzenia została w tym roku rozszerzona o warsztaty art brandingowe w Sokołowsku. 5 laureatów nagrody weźmie udział w wielopoziomowym doświadczeniu, pokazującym mechanizmy współpracy z zakresu sztuki i biznesu. Ergo Hestia poinformowała, że z realizacją nagrody poczeka do czasu, aż odbywanie podróży będzie bezpieczne. Dodatkowo jeden z finalistów może otrzymać komercyjne zlecenie na artystyczną koncepcję raportu rocznego ubezpieczyciela.

Grupa Ergo należy do Munich Re. Obecna na naszym rynku zarówno w sektorze ubezpieczeń majątkowych, jak i na życie.

Grupa Aviva korzysta z doradztwa Hogan Lovells przy sprzedaży akcji joint venture

Warszawskie biuro kancelarii Hogan Lovells doradza grupie Aviva przy sprzedaży 51 proc. akcji spółek joint venture Santander Aviva na rzecz grupy Allianz. Projekt jest częścią największej transakcji na polskim rynku ubezpieczeniowym – sprzedaży swoich spółek w Polsce przez grupę Aviva na rzecz grupy Allianz. Całość, oprócz sprzedaży 51 proc. akcji joint venture, obejmuje również sprzedaż polskich operacji ubezpieczeń życiowych i majątkowych przez grupę Aviva, a także działalności w zakresie funduszy emerytalnych i zarządzania aktywami. Transakcja o wartości około 2,5 mld euro powinna zostać zamknięta w ciągu 12 miesięcy, z zastrzeżeniem uzyskania zgód regulacyjnych.

Wsparcie prawne dla grupy Aviva ze strony Hogan Lovells koordynowała i nadzorowała Beata Balas-Noszczyk (partner zarządzający), kierująca Grupą Instytucji Finansowych w warszawskim biurze Hogan Lovells. W skład zespołu weszli również Tomasz Grygorczuk (counsel) i Bartosz Romanowski (counsel).

Grupa Aviva działa w 16 krajach. Obsługuje na całym świecie ok. 40 mln klientów i zarządza aktywami o wartości ok. 364 miliardów funtów.

80 proc. motocyklistów kupuje tylko gołe OC

Z analizy ponad 110 tys. polis, przeprowadzonej przez Compensę wynika, że 80 proc. właścicieli skuterów i motocykli w 2020 r. kupowało tylko obowiązkowe OC. Pozostałe 20 proc. wybrało przynajmniej jedno dobrowolne ubezpieczenie (np. AC, NNW, assistance). To o 5 proc. więcej niż przed rokiem. Damian Andruszkiewicz, odpowiedzialny za ubezpieczenia komunikacyjne w Compensie, podkreśla, że zainteresowanie w ostatnim roku wzrosło, ale motocykliści nadal traktują ubezpieczenia dobrowolne z bardzo dużą rezerwą.

W przypadku samochodów osobowych proporcje przy zakupie ubezpieczeń są odwrotne. 20–25 proc. kierowców kupuje wyłącznie OC, a 75–80 proc. polis zawiera przynajmniej jeden dodatek (najczęściej assistance). Najwięcej motocyklistów rozszerza obowiązkowe ubezpieczenie OC o NNW (16 proc.), 6 proc. z nich kupuje assistance, a 2 proc. AC.

Compensa jest częścią Vienna Insurance Group z siedzibą w Wiedniu. Vienna Insurance Group jest w Europie Środkowo-Wschodniej jedną z największych grup ubezpieczeniowych.

Ergo Hestia powołała dział ds. marketingu online

W Ergo Hestii został powołany nowy dział marketingu, dedykowany do działań w sieci. Zespołem liczącym 14 osób pokieruje Maria Rosa, która do tej pory odpowiadała za budowanie sieci punktów sprzedaży i atrakcyjność działań marketingowych skierowanych do pośredników. Członkowie zespołu zostali wyłonieniu spośród pracowników firmy, z różnych działów. Przeszli oni kilkuetapową rekrutację, polegającą m.in. na wykonaniu zadań z zakresu promocji online i znajomości kanałów social media. Po jej zakończeniu przygotowano dla nich warsztat, tzw. e-bootcamp w celu poznania przez nich wszystkich aktualnych narzędzi oraz trendów marketingu online. Maria Rosa podkreśla: „Zależało nam na tym, aby zaprosić do współpracy tych, którzy znają Ergo Hestię, ale przede wszystkim znają specyficzny rynek ubezpieczeniowy”.

Do zadań nowego biura należą m.in. budowanie wizerunku oraz poprawienie widoczności Ergo Hestii w internecie. Maria Rosa dodaje, że postawione przed biurem cele i nowe działania w internecie mają za zadanie wzmocnienie relacji z agentami oraz wsparcia ich w pozyskiwaniu klientów.

Grupa Ergo należy do Munich Re. Obecna na naszym rynku zarówno w sektorze ubezpieczeń majątkowych, jak i na życie.

Nominacje:

·       Paweł Żmudzki dołączył do Colonnade

Od 1 kwietnia do zespołu Colonnade dołączył Paweł Żmudzki, który objął stanowisko dyrektora Departamentu Ubezpieczeń Indywidualnych i Grupowych. Jest odpowiedzialny za zarządzanie działami underwritingu i produktów, sprzedaży oraz marketingu bezpośredniego. Paweł Żmudzki zdobywanie doświadczenia zawodowego zaczynał od zagranicznych praktyk w centrali firmy Guy Carpenter & Company w Londynie. Następnie został brokerem reasekuracyjnym w polskiej części grupy Marsh & McLennan. Od 2006 roku pracował w PZU, w Pionie Klienta Masowego, gdzie zajmując kolejno stanowiska underwritera, menedżera, a przez ostatnie 4 lata dyrektora ds. produktów pozakomunikacyjnych. Posiada m.in. kompetencje w zakresie oceny ryzyka, wyceny taryfowej, zarządzania produktami, tworzenia ofert sprzedażowych, a także ścieżek sprzedażowych produktów w systemach IT.

Produkty:

  • Europ Assistance przygotowało pakiet usług assistance dla kobiet

Europ Assistance przygotowało wsparcie dla kobiet w postaci pakietu usług assistance, stworzonego i dostosowanego do potrzeb kobiet, w taki sposób, aby zapewniał im wsparcie i bezpieczeństwo w różnych sytuacjach. Pakiet usług assistance „Złota rączka” zapewnia interwencję elektryka, hydraulika, szklarza czy ślusarza, a także specjalisty ds. naprawy sprzętu RTV/AGD oraz wizytę domową lekarza i pielęgniarki, dołączonych do ubezpieczenia na wypadek choroby nowotworowej i nieszczęśliwych wypadków. Ubezpieczenie jest częścią programu UbezpieczONA, które można kupić na stronie internetowej ubezpieczeniazdalnie.pl.

VIG nadal wspiera start-upy

Vienna Insurance Group wraz z trzema innymi inwestorami – Ideal Insurance Group, Provinzial Rheinland Versicherung i PrismaLife – utworzył fundusz inwestycyjny Venpace, którego celem jest wyszukiwanie i finansowe wspieranie młodych międzynarodowych firm technologicznych. Szczególnym zainteresowaniem cieszą się innowacje ubezpieczeniowe, w tym ubezpieczenia na życie i cyfrowe rozwiązania w kontaktach z klientami. Grupa będzie mogła również rozszerzyć swoją ofertę cyfrowych produktów i usług.

Współpracę ze start-upami grupa postrzega jako opłacalne inwestycje i partnerstwo. Venpace będzie budować i zarządzać inwestycjami przez okres 10 lat. Minimalna inwestycja czterech udziałowców wynosi 1 mln euro w ciągu najbliższych 5 lat. Inwestorzy za pośrednictwem Venpace mogą również bezpośrednio inwestować w interesujące ich spółki.

Vienna Insurance Group jest austriackim koncernem ubezpieczeniowym w Europie Środkowej i Wschodniej. W Polsce działa poprzez 5 spółek: Compensa życiowa i majątkowa, InterRisk, Vienna Life i Wiener.

Swiss Re: 202 mld USD strat z katastrof w 2020 r.

Swiss Re w nowej sigmie „Natural catastrophes in 2020: secondary perils in the spotlight, but don't forget primary-peril risks” podkreśla, że rok 2020 zostanie zapamiętany jako rok globalnego kryzysu zdrowotnego i gospodarczego, wywołanego pandemią Covid-19. Jednak należy pamiętać, że w czasie pandemii miliony ludzi doświadczyło również szkód w wyniku poważnych zjawisk pogodowych. Światowe straty gospodarcze spowodowane katastrofami naturalnymi i wywołanymi przez człowieka wyniosły w ubiegłym roku 202 mld USD. Oznacza to wzrost z poziomu 150 mld USD w 2019 r. Straty z samych katastrof naturalnych wyniosły 190 mld USD. Najbardziej dotknięte zostały Stany Zjednoczone przez huragany na wschodnim wybrzeżu czy pożary na zachodzie i środkowym zachodzie kraju. Ucierpiała także Australia w wyniku suszy, pożarów i burz. Azja doświadczyła śmiertelnych i katastrofalnych w skutkach powodzi spowodowanych monsunowymi opadami. Sektor ubezpieczeniowy w 2020 r. pokrył 89 mld USD strat w wyniku zdarzeń katastroficznych, z czego 81 mld USD to straty w wyniku katastrof naturalnych.

Swiss Re z siedzibą w Zurichu to jeden z największych na świecie dostawców rozwiązań reasekuracyjnych, ubezpieczeniowych i innych form transferu opartego na ubezpieczeniach. Działa poprzez globalną sieć 80 biur i zatrudnia 14,5 tys. pracowników.

Aviva zakończyła sprzedaż włoskiego joint venture

Aviva poinformowała o sfinalizowaniu ogłoszonej w listopadzie ub. r. transakcji sprzedaży 80 proc. udziałów we włoskiej, życiowej spółce joint venture Aviva Vita. Udziały te zostały przekazane włoskiemu partnerowi Avivy, grupie bankowej UBI Banca, która otrzymała 453 mln euro w gotówce. O sprzedaży udziałów Aviva w Aviva Vita ubezpieczyciel informował 23 listopada 2020 r.

Z kolei ogłoszona wcześniej transakcja sprzedaży pozostałej części włoskiego biznesu Avivy w zakresie ubezpieczeń na życie oraz ubezpieczeń majątkowych jest w toku i ma zostać sfinalizowana w 2. połowie 2021 r.

Grupa Aviva działa w 16 krajach. Obsługuje na całym świecie ok. 40 mln klientów i zarządza aktywami o wartości ok. 364 miliardów funtów.

Transakcja z Avivą nie wpływa na ocenę kapitalizacji Allianza

Transakcja zakupu polskich operacji Avivy przez Allianza za 2,5 mld euro wpisuje się w ogólną strategię biznesową ubezpieczyciela i nie wpłynie znacząco na ocenę kapitalizacji grupy – poinformowała agencja ratingowa S&P. W związku z tym potwierdza ratingi 'AA' dla głównych spółek zależnych Allianz i operacyjnej spółki holdingowej Allianz SE.

S&P uważa, że grupa Allianz jest w stanie odzyskać bardzo wysoki poziom kapitalizacji do końca 2021 r. Oczekuje też, że Allianz sfinansuje transakcję poprzez emisję dodatkowego kapitału hybrydowego, jeśli zajdzie taka potrzeba, a w ciągu najbliższych 2 lat utrzyma swoją „doskonałą markę i reputację oraz będzie nadal czerpać korzyści z solidnych, zróżnicowanych strumieni przychodów z różnorodnej działalności biznesowej na świecie”.

Allianz to niemiecka grupa świadcząca usługi ubezpieczeniowe i finansowe w 70 krajach Europy i świata. Według rankingu Forbes, Allianz jest największym ubezpieczycielem na świecie biorąc pod uwagę kombinację przychodów, zysku, zarządzanych aktywów i wartości rynkowej.  Na polskim rynku działa w sektorze ubezpieczeń majątkowych i na życie oraz emerytalnym i funduszy inwestycyjnych.

 

Ubezpieczenia w liczbach

39,7 mld zł

Tyle wypłat odszkodowań i świadczeń ubezpieczeniowych Polacy otrzymali od ubezpieczycieli w 2020 r.

Cytat tygodnia

W ostatnim czasie widać zmiany w zachowaniach klientów, a także w modelach biznesowych stosowanych przez światowych ubezpieczycieli. Na wielu rynkach, zwłaszcza w Europie Zachodniej, pojawia się wiele firm, określanych mianem „digital attackerów”. Są to przedsięwzięcia tworzone często przez istniejące już na rynku firmy ubezpieczeniowe. Ale stawiane są zupełnie z boku. Posiadają dedykowany zespół, odmienny sposób patrzenia na biznes, a także inne cele.

Rafał Mosionek, szef marki Beesafe

Słowniczek

Indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego

Dobrowolny sposób oszczędzania na emeryturę. IKZE wchodzi w skład III filaru emerytalnego. Jest prowadzone na podstawie pisemnej umowy zawartej przez oszczędzającego np. z zakładem ubezpieczeń. Może mieć formę ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym. Oszczędzający na IKZE ma prawo do odliczenia od dochodu wpłat na konto na zasadach i w trybie określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.