14
05.21
Internetowy Tygodnik Ubezpieczeniowy – ubezpieczenia a chmura obliczeniowa

Ze strony, blogów i wydarzeń PIU

Sektor ubezpieczeniowy a chmura obliczeniowa - najnowszy raport Accenture

Pandemia COVID-19 wystawiła sektor ubezpieczeniowy na wielką próbę, ale jednocześnie stała się impulsem do zmian. Ubezpieczenia w ciągu zaledwie tygodnia po ogłoszeniu lockdownu stały się całkowicie zdalne. To pokazało, że cyfryzacja procesów biznesowych pełni szczególną rolę, w tym chmura obliczeniowa.

Powodzie błyskawiczne - coraz częstsze zjawisko w polskich miastach

W ubiegłym roku w czerwcu poszkodowani zgłosili ubezpieczycielom ponad 50 tys. szkód spowodowanych zalaniami w wyniku powodzi błyskawicznych. W tym roku powodzie błyskawiczne dotknęły już województwo śląskie i małopolskie. Tylko jednego dnia strażacy w związku z podtopieniami i zalaniami interweniowali na Śląsku ponad 500 razy - pisze Rafał Mańkowski, ekspert Izby.

Call center dla GIS: dziennie 2,5 tys. połączeń

W listopadzie uruchomione zostało dodatkowe call center dla Głównego Inspektoratu Sanitarnego (GIS). Organizatorem przedsięwzięcia była Polska Izba Ubezpieczeń.
18 firm ubezpieczeniowych sfinansowało pracę 100 dodatkowych konsultantów przez pół roku. Podsumowujemy akcję w mediach społecznościowych. 
Na infolinię zadzwoniło ponad 360 tys. osób poszukujących informacji na temat pandemii. Dziennie było to średnio prawie 2,5 tys. połączeń. Łączny czas przeprowadzonych rozmów telefonicznych wyniósł ponad 27 tys. godzin, co średnio dawało ponad 170 godzin konsultacji dziennie. Marzec okazał się najbardziej pracowitym miesiącem. Średnia dzienna liczba konsultacji wyniosła w tym miesiącu ponad 250 godzin.
To kolejna inicjatywa branży ubezpieczeniowej, która wspierała osoby walczące z koronawirusem na pierwszej linii oraz Polaków, zmagających się ze skutkami pandemii.

Na blogu poradnikowym nawypadekgdy.pl:

Jazda podczas burzy – jak się zachować?

Nie wszystko podczas podróży da się zaplanować. Wie o tym każdy, kto chociaż raz prowadził auto podczas burzy. To prawdziwy test twoich umiejętności. Czy wiesz, jak jeździć podczas ekstremalnej pogody? Co zrobić w razie gwałtownej burzy? Oto poradnik – jazda podczas burzy.

Bezpieczny.pl pod skrzydłami Generali

Generali sfinalizowało przejęcie spółki Bezpieczny.pl. Od grudnia 2018 r. ubezpieczyciel był większościowym udziałowcem Bezpiecznego.

Roger Hodgkiss, p.o. prezesa Generali, komentuje: „Obecnie jeszcze szybciej będziemy mogli rozwijać i wdrażać wspólne projekty, przy czym Bezpieczny.pl nadal pozostaje niezależnym dystrybutorem, w którym zarząd, z Andrzejem Adamczykiem na czele, odpowiada za kierunek rozwoju spółki. Chcemy, aby z rozwiązań Bezpiecznego mogli korzystać wszyscy agenci, a docelowo zamierzamy udostępnić go wszystkim sieciom sprzedaży Generali. Naszym celem jest, aby być obecnym tam, gdzie nasz klient tego oczekuje. Dlatego wdrażamy strategię – wszystkie marki, wszystkie produkty we wszystkich kanałach sprzedaży. Bliższa współpraca z Bezpieczny.pl jest jednym z elementów realizacji tej strategii”. Andrzej Adamczyk, prezes Bezpiecznego, dodaje, że dzięki wsparciu Generali Bezpieczny.pl może realizować autorskie projekty,  rozszerzając wachlarz oferowanych produktów ubezpieczeniowych, jak np. wprowadzenie do oferty absolutnej nowości – ubezpieczenia psa.

Bezpieczny.pl to spółka kapitałowa, będąca podmiotem odpowiedzialnym za obsługę portalu bezpieczny.pl, gdzie online kupić można różne produkty ubezpieczeniowe, w tym szkolne NNW czy ubezpieczenia podróży.

Grupa Generali jest jednym z wiodących ubezpieczycieli w Europie Środkowo-Wschodniej. W Polsce działa za pośrednictwem czterech spółek.

PZU: kompleksowy raport doświadczeń klienta

Z raportu Customer Experience, który powstał na zlecenie grupy PZU wynika, że 90 proc. klientów w naszym kraju wybiera ponownie firmy, z których wcześniej było zadowolonych. Prawie tyle samo osób (88 proc.) jest skłonnych zrezygnować z ich oferty wskutek negatywnych doświadczeń. Największy polski ubezpieczyciel we wrześniu 2020 r. zbadał opinię i oczekiwania 3 tys. klientów firm z branży usługowej, ubezpieczeniowej i prywatnej opieki medycznej.

Aleksandra Agatowska, prezes PZU Życie, komentuje: „Obecnie firmy funkcjonują w erze klienta, który ma coraz większe oczekiwania względem produktów i usług. Taka sytuacja niejako wymusza na markach postawienie klienta w centrum uwagi. Dlatego w wielu organizacjach można usłyszeć takie stwierdzenia jak klientocentryczność czy proklienckie podejście. Jednak same hasła nie wystarczą, aby klient naprawdę był w centrum, niezbędna jest precyzyjnie zdefiniowana strategia i odpowiednia kultura organizacyjna”.

PZU jest największą firmą ubezpieczeniową w Polsce, jedną z największych instytucji finansowych w Europie Środkowo-Wschodniej.

TUW rozszerza sieć warsztatów partnerskich

Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych „TUW” nawiązało współpracę z firmą Accenture – kolejnym podmiotem zajmującym się organizacją napraw pojazdów, dzięki czemu znacząco zwiększyła się sieć warsztatów partnerskich na terenie całego kraju, które oferują profesjonalną naprawę samochodu przy minimum formalności. Łącznie sieć warsztatów partnerskich obejmuje ponad 400 serwisów. Są to zarówno placówki autoryzowane, jak i niezależne multibrandowe.

Jak podkreśla ubezpieczyciel, zaawansowane narzędzia informatyczne, łączące wszystkich uczestników procesu naprawy, tj. warsztaty, dystrybutorów części zamiennych oraz towarzystwo, pozwalają na pełną kontrolę obsługi i umożliwiają kontakt warsztatu z poszkodowanym w ciągu 3 godzin od momentu rejestracji zgłoszenia w celu umówienia oględzin, ustalenia terminu wykonania usługi naprawy czy udostępnienia pojazdu zastępczego na czas naprawy.

TUW TUW powstało w 1992 r. Działa w formie Towarzystwa Ubezpieczeń Wzajemnych i zajmuje się wszystkimi rodzajami umów ubezpieczeń majątkowych.

Unilink organizuje Olimpiadę Wiedzy Ubezpieczeniowej

Olimpiada Wiedzy Ubezpieczeniowej (w skrócie OWU) to pierwsza ogólnopolska inicjatywa mająca na celu docenienie profesjonalizmu agentów ubezpieczeniowych i nagrodzenie najlepszych z nich. Olimpiada jest skierowana do wszystkich agentów, którzy chcą sprawdzić swoją wiedzę i powalczyć o tytuł „Najlepszego Agenta Ubezpieczeniowego 2021”.

Odpowiedzialna za organizację OWU Agnieszka Błoch, dyrektor Marketingu i PR w Unilink, podkreśla: „Wiemy, jak wielu jest doskonałych agentów ubezpieczeniowych. Praca w tym zawodzie jest niezwykle wymagająca. Agenci muszą zdać wiele egzaminów, być na bieżąco z przepisami regulującymi rynek, zmieniającymi się Ogólnymi Warunkami Ubezpieczenia, nowymi produktami i elastycznie obsługiwać systemy sprzedażowe, często w różnych firmach ubezpieczeniowych. Mimo tak wielu obowiązków, agenci chętnie służą pomocą, doradzając i dzieląc się swoją wiedzą w dyskusjach na grupach dla agentów, a swoją pracę oceniają przez pryzmat profesjonalnej obsługi klienta”.

Unilink od 2010 roku koncentruje się na sprzedaży ubezpieczeń poprzez ogólną sieć agentów ubezpieczeniowych. Obok dynamicznego rozwoju organicznego Grupa dokonała do tej pory około 30 akwizycji.

Wystawa Ergo Hestii w Muzeum Narodowym

Od 7 maja br. w Muzeum Narodowym w Warszawie można oglądać wystawę XVII-wiecznego malarstwa holenderskiego i flamandzkiego: „Różne Spojrzenia. Malarstwo holenderskie i flamandzkie z Kolekcji Ergo Hestii”. Unikalna w skali kraju kolekcja 42 obrazów została udostępniona muzeum z okazji jubileuszu 30-lecia ubezpieczyciela.

Wystawa opowiada o narodzinach i rozwoju sztuki holenderskiej XVII wieku, w kontekście rozwijającej się równolegle sztuki flamandzkiej. Ekspozycja prezentuje 52 prace (42 z kolekcji Ergo Hestii oraz 10 z MNW) takich artystów jak Salomon van Ruysdael, David Teniers młodszy, Jan Porcellis, Gabriel Metsu i Jan Breughel młodszy. Początki kolekcji dzieł sztuki dawnej Ergo Hestii sięgają roku 2008. Jak podkreśla ubezpieczyciel, zbiór ten jest unikatem w skali kraju.

Grupę Ergo Hestia tworzą spółki ubezpieczeniowe: STU Ergo Hestia i STU na Życie Ergo Hestia. Spółki oferują ubezpieczenia dla klientów indywidualnych w zakresie ochrony majątku i życia, a także dla przemysłu oraz małego i średniego biznesu. Grupa jest pionierem innowacyjnych rozwiązań w sektorze ubezpieczeń.

840 osób już wygrało w loterii Generali

Pierwsi klienci Generali odebrali już nagrody w loterii zorganizowanej przez ubezpieczyciela z okazji 190. urodzin firmy. Łącznie do wygrania jest 1820 nagród pieniężnych o wartości 100 zł każda oraz nagroda główna – pięć hybrydowych fiatów 500. Spośród osób, które od 22 marca kupiły lub wznowiły polisę komunikacyjną w pakiecie z ubezpieczeniem NNW w pojeździe lub z ubezpieczeniem rzeczy osobistych od rabunku i kradzieży z włamaniem z wnętrza pojazdu, opłaciły ją i zarejestrowały się na stronie loterii, zostało wylosowanych 840 nagród, a co tydzień losowane są kolejne. Na koniec loterii, 30 czerwca br., wszystkie losy – także te, które już wygrały 100 zł – wezmą udział w losowaniu nagród głównych, w którym do wygrania  jest 5 aut marki fIAT 500 MY21 Cult 1.0 70 KM Hybrid. Dla każdego z nich Generali sfinansuje koszty rejestracji oraz polisy OC. Zarejestrować się w loterii można tylko do 20 czerwca br.

Grupa Generali jest jednym z wiodących ubezpieczycieli w Europie Środkowo-Wschodniej. W Polsce działa za pośrednictwem czterech spółek.

PZU strategicznym partnerem Amp Futbol Polska!

Największy polski ubezpieczyciel został partnerem strategicznym Amp Futbol Polska. Przez najbliższe trzy lata PZU będzie wspierać reprezentację Polski Amp Futbol, Amp Futbol Ekstraklasę oraz najmłodszych zawodników z Junior Amp Futbol i z Futbolowej Bandy. Ubezpieczyciel będzie również kibicować zawodnikom w rywalizacji o tytuł Mistrza Europy w Amp Futbol EURO Kraków 2021. Pierwszy dwumecz reprezentacji Polski AMP Futbol z Turcją odbył się 8 i 9 maja w Krakowie.

Robert Lubański, dyrektor ds. Prewencji w PZU, mówi: „PZU od lat wspiera sport i promuje zdrowy styl życia oraz pomaga rozwijać talenty. Naszym mecenatem sportowym objęliśmy właśnie wyjątkową inicjatywę: Amp Futbol Polska. Z podziwem obserwujemy pasję i zaangażowanie, zarówno dorosłych grających na dużych turniejach, jak również dzieci, które chcą rozwijać swoje umiejętności. Doceniamy ten hart ducha i z radością obejmujemy patronatem piłkarzy, których determinacja jest wzorem do naśladowania dla nas wszystkich”.

PZU jest największą firmą ubezpieczeniową w Polsce, jedną z największych instytucji finansowych w Europie Środkowo-Wschodniej.

Link4 ponownie nagrodzone przez klientów Złotym Laurem

Ubezpieczenia komunikacyjne Link4 po raz kolejny zostały uznane za najlepsze w opinii klientów. Polisy mieszkaniowe otrzymały natomiast srebrne wyróżnienie. Firma otrzymała również Złoty Laur w obszarze jakości obsługi klientów indywidualnych w branży ubezpieczeniowej. Złoty Laur Klienta to już trzecie wyróżnienie w 2021 roku dla ubezpieczeń komunikacyjnych Link4.

Agnieszka Wrońska, prezes zarządu Link4, podkreśla: „W ostatnich latach bardzo koncentrowaliśmy się na rozwoju naszych produktów, bo konsumenci poszukują dziś na rynku jakości i poczucia bezpieczeństwa. Ale dużo serca włożyliśmy też w relacje z naszymi klientami i bardzo się cieszę, że jest to zauważane. To wyróżnienie dla naszych ludzi, którzy każdego dnia odbywają dziesiątki rozmów, by pomóc naszym klientom”.

Link4 jest pionierem i liderem ubezpieczeń direct w Polsce. Współpracuje też z multiagencjami i brokerami, a także z bankami i sieciami handlowymi. Firma wchodzi w skład grupy PZU.

Radio Aviva FM wspiera komunikację wewnętrzną

Uruchomione w lutym internetowe radio dla pracowników Aviva FM okazuje się pomocnym narzędziem komunikacji wewnętrznej. Radio na razie nadaje godzinną audycję w piątkowe popołudnia. Można jej słuchać na żywo lub później odsłuchać nagranie. W każdej audycji występuje przedstawiciel jednego z zespołów Avivy i opowiada o pracy działu od mniej znanej strony. Muzykę do audycji proponują pracownicy. Aviva monitoruje liczbę słuchaczy i zakłada dalszy rozwój radia.

Klaudia Szymczak z zespołu komunikacji wewnętrznej w Avivie, pomysłodawczyni radia, tłumaczy: „W pandemii szukaliśmy nowych sposobów komunikowania się z naszymi pracownikami. Format radia trafił na swój czas, wzmacnia więź między pracownikami poprzez mniej formalną komunikację”.

Grupa Aviva działa w 16 krajach. Obsługuje na całym świecie ok. 40 mln klientów i zarządza aktywami o wartości ok. 364 miliardów funtów.

Nominacje:

Aleksander Chmiel na czele zespołu reasekuracji ubezpieczeń finansowych Smartt Re

Aleksander Chmiel wzmocnił kompetencje Smartt Re w zakresie reasekuracji ubezpieczeń finansowych, obejmując funkcję dyrektora. Będzie odpowiadał za ubezpieczenia D&O, cyber, BBB, odpowiedzialności zawodowej, czy transakcyjne. Chmiel jest specjalistą cenionym za innowacyjność i niestandardowe podejście. Swoje doświadczenie zdobywał przez kilkanaście lat pracy w STBU, ReSolutions, Allianz oraz EIB.

Marcin Wójcik wiceprezesem Pocztowego Życie

Z dniem 1 maja 2021 r. Marcin Wójcik został powołany na wiceprezesa Pocztowego Życie odpowiedzialnego za sprzedaż, wsparcie sprzedaży, produkt, marketing i PR. Wójcik jest związany z branżą ubezpieczeniową od 2009 r. W latach 2009-2016 jako prezes multiagencji AMA Consulting. W latach 2016 do 2020 r. zasiadał w zarządzie Pocztowej Agencji Usług Finansowych, kolejno jako członek zarządu, wiceprezes zarządu oraz prezes zarządu. W tym samym okresie pełnił funkcję prezesa zarządu spółki Centrum Rozliczania Ubezpieczeń.

Katarzyna Laurenza (Bem) prezesem majątkowej Avivy, Krzysztof Lipski CFO grupy Aviva

Katarzyna Laurenza (Bem) obejmie funkcję prezesa majątkowej spółki Avivy pod warunkiem uzyskania zgody Komisji Nadzoru Finansowego. Krzysztof Lipski został powołany na członka zarządu majątkowej Avivy oraz spółki logistyczno-dystrybucyjnej Aviva. Został także dyrektorem finansowym (CFO) grupy Aviva w Polsce.

Produkty:

Program pomocy Assistance Medyczny ONKO

Oferta ubezpieczenia przygotowana przez Pocztowe Życie i Europ Assistance jest dostępna od 1 kwietnia dla pracowników Poczty Polskiej i ich bliskich. Obecnie trwają prace nad wdrożeniem wariantu ubezpieczenia dla klientów indywidualnych. Ubezpieczeni posiadający pakiet ONKO mogą liczyć na pomoc medyczną w przypadku zdiagnozowania nowotworu złośliwego, zawału serca czy udaru mózgu. Pomoc obejmuje konsultacje telefoniczne lub wideokonsultacje z lekarzem, wizytę pielęgniarki po hospitalizacji, transport medyczny, konsultację dietetyka, dostarczenie leków oraz pomoc psychologa i jest dostępna 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. W ramach pakietu zagwarantowany jest dostęp do badań profilaktycznych, pomoc domowa w codziennych obowiązkach po hospitalizacji, organizacja rehabilitacji w domu lub w ośrodku rehabilitacyjnym. Ubezpieczeni mogą również skorzystać z drugiej krajowej opinii medycznej.

Silny pierwszy kwartał WTW

Willis Towers Watson podsumował wyniki pierwszego kwartału 2021 roku. Całkowity przychód wzrósł o 5 proc. do 2,6 mld USD przy 1 proc. wzroście w stałych walutach i 4 proc. wzroście organicznym. Skorygowany zysk na akcję wyniósł 3,64 USD za kwartał, co oznacza wzrost o 9 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym. Dochód z działalności operacyjnej wyniósł 452 mln USD, czyli 17,5 proc. przychodów; to wzrost o 290 punktów bazowych w stosunku do roku poprzedniego. Skorygowany zysk operacyjny wyniósł 579 mln USD, tj. 22,4 proc.  przychodów, co oznacza wzrost o 110 punktów bazowych w stosunku do roku poprzedniego.

Spółka sfinalizowała transakcję sprzedaży swojej spółki zależnej Miller, w której posiada większościowy udział.

Willis Towers Watson to globalna firma w branży doradztwa, pośrednictwa oraz rozwiązań, pomagająca klientom na całym świecie w przekształcaniu ryzyka w ścieżkę rozwoju. Korzenie Willis Towers Watson sięgają 1828 r.; firma ma 41 tys. pracowników w ponad 140 krajach.

Allianz finalizuje transakcję w Kenii

Allianz został większościowym udziałowcem Jubilee General Insurance w Kenii. Przejął 66 proc. udziałów Jubilee Holdings, największej grupy ubezpieczeniowej w Afryce Wschodniej. Transakcja jest następstwem realizacji umowy z 29 września 2020 r., na mocy której Allianz zgodził się nabyć większościowe udziały Jubilee w zakresie ubezpieczeń majątkowych w pięciu krajach Afryki – w Kenii, Ugandzie, Tanzanii, Burundi i Mauritiusie. Jubilee General Insurance w Kenii jest teraz spółką grupy Allianz i będzie działać jako Jubilee Allianz General Insurance.

Transakcja jest drugą bezpośrednią inwestycją Allianz w Kenii, po utworzeniu Allianz Insurance Company of Kenya w 2014 r. Obie kenijskie spółki Allianz będą działać oddzielnie, dopóki ich działalność nie zostanie skonsolidowana w Jubilee Allianz General Insurance, co podlega zatwierdzeniu przez regulatora.

Allianz to niemiecka grupa świadcząca usługi ubezpieczeniowe i finansowe w 70 krajach Europy i świata. Według rankingu Forbes, Allianz jest największym ubezpieczycielem na świecie biorąc pod uwagę kombinację przychodów, zysku, zarządzanych aktywów i wartości rynkowej.  Na polskim rynku działa w sektorze ubezpieczeń majątkowych i na życie oraz emerytalnym i funduszy inwestycyjnych.

Munich Re: podsumowanie I kwartału

Munich Re wypracował w I kwartale 2021 r. zysk w wysokości 589 mln euro w porównaniu do 221 mln euro przed rokiem. Wynik operacyjny wzrósł rok do roku z 397 mln euro do 798 mln euro, przede wszystkim dzięki znacznie niższemu obciążeniu wynikającemu ze strat Covid-19. Składka przypisana brutto wzrosła o 1,9 proc. do 14,55 mld euro.

Ergo przyniosło Munich Re w I kwartale zysk w wysokości 178 mln euro w porównaniu do 72 mln euro przed rokiem. Wynik operacyjny wyniósł 240 mln euro. Jak podkreśla Munich Re, dzięki utrzymującym się dobrym wynikom operacyjnym, Ergo International zwiększyło swój wynik do 60 mln euro z 46 mln euro w I kwartale 2020 roku. Combined ratio poprawiło się do 93,8 proc., a w Polsce wyniosło 88,9 proc. Przypis osiągnął poziom 1,36 mld euro, największy wzrost notując w segmencie majątkowym, dzięki silnemu rozwojowi w Polsce, gdzie zebrano 419 mln euro składki. Działalność reasekuracyjna w zakresie ubezpieczeń na życie i zdrowotnych przyniosła w I kwartale zysk w wysokości 52 mln euro Działalność reasekuracyjna w zakresie ubezpieczeń majątkowych wniosła do wyniku grupy 358 mln euro.

Munich Re to drugi co do wielkości reasekurator na świecie. Grupa działa także w sektorze ubezpieczeń bezpośrednich, głównie pod marką Ergo.

Tryg i Intact z wymaganymi zgodami na przejęcie RSA

Intact Financial Corporation i skandynawski ubezpieczyciel Tryg otrzymali wszystkie zgody antymonopolowe i regulacyjne na przejęcie RSA. Fuzję wartą 7,2 mld funtów będzie musiał jeszcze formalnie zatwierdzić brytyjski sąd, podczas rozprawy zaplanowanej na 25 maja 2021 r. Oczekuje się, że transakcja ogłoszona w listopadzie 2020 r. zostanie zamknięta 1 czerwca 2021 r. Zgodnie z umową Intact przejmuje operacje RSA w Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Irlandii i na Bliskim Wschodzie. Tryg przejmie działalność RSA w Szwecji i Norwegii. Operacje RSA w Danii zostaną podzielone 50/50 pomiędzy Intact i Tryg.

Tryg to druga co do wielkości skandynawska firma ubezpieczeniowa, działa w Danii, Norwegii, Szwecji i Finlandii.

Intact Financial Corporation to największy dostawca ubezpieczeń majątkowych w Kanadzie.

Ubezpieczenia w liczbach

3,7 mld zł

Tyle wyniosła składka pozyskana w kanale bancassurance w Dziale I po IV kwartale 2020 r.

Cytat tygodnia

Obserwowany jest aktualnie cały szereg ataków na dostawców oprogramowania, co jest najlepszym dowodem, że ten wektor ataku jest bardzo skuteczny i opłacalny. Jest to zatem dobry moment, aby dokonać przeglądu ubezpieczenia cybernetycznego ze swoim brokerem lub rozważyć strategię transferu ryzyka, jeśli jeszcze nie została ona wprowadzona.

Jakub Płócienniczak, senior broker w Willis Towers Watson

Słowniczek

Pracownicze programy emerytalne (PPE)

Dobrowolny system zorganizowanego oszczędzania, umożliwiający systematyczne gromadzenie pieniędzy na przyszłe świadczenie emerytalne; PPE tworzone są w zakładach pracy, najczęściej z inicjatywy pracodawcy, który opłaca składkę podstawową, a pracownik może wnieść dobrowolną składkę dodatkową; jeden z elementów III filara emerytalnego.